„PRESRETAČ”: Spremniji od prekršilaca propisa

Pukovnik policije Mladen Nikolić i major Ivana Đorđević iz Odeljenja za interventnu kontrolu saobraćaja i saobraćajna obezbeđenja Uprave saobraćajne policije u Direkciji policije bili su posada „presretača”, marke BMW, koji je 28. aprila „špartao” po državnom putu ka Banatskom Novom Selu; ugostili su novinare u tom specijalnom vozilu

09:57

05.05.2025

Podeli vest:

Foto: Radovan Đerić
Službeni razgovor s prekršiocem propisa

Nagledali smo se serija i filmova u kojima su u prvom planu scene policijskih jurnjava za prekršiocima zakona; sve to deluje pomalo nerealno. Potpuno drugačiji, pravi osećaj je kada se lično pridružite posadi naše saobraćajne policije i vidite je u akciji. Radi se o višesatnom „pravljenju društva” posadi „presretača”, vozila bez spoljnih obeležja policije sa ugrađenim uređajima za utvrđivanje prekršaja u saobraćaju, koju su činili Mladen Nikolić i Ivana Đorđević iz Odeljenja za interventnu kontrolu saobraćaja i saobraćajna obezbeđenja.

Policijski službenici koji rade u ovom odeljenju pažljivo su birani: uzima se u obzir više parametara, poput najboljih radnih karakteristika, ponašanja i opšte spremnosti za odgovoran i naporan rad s ciljem kontrole saobraćaja na svim putevima u Republici Srbiji i sankcionisanja prekršilaca propisa. Ovaj posao zahteva posebnu prisebnost, smirenost, brzinu donošenja pravih odluka prilikom otkrivanja prekršaja i, naravno, da se zadatak izvrši na najbezbedniji način po sebe i ostale učesnike u saobraćaju. „Presretač” često mora da vozi i brže od učinioca prekršaja kako bi dokumentovao prekršaj, procesuirao vozača i po potrebi ga isključio iz saobraćaja za najteže prekršaje. Zbog svega navedenog policijski službenici prolaze brojne redovne obuke, pre svega napredne vožnje.

Futuristička komandna tablaFoto: Radovan Đerić

Zbog prisustva kamera, daljinskih upravljača i displeja enterijer vozila deluje futuristički; spolja izgleda uobičajeno, sa zatamnjenim staklima i beogradskim „civilnim” tablicama. „Presretač” od opreme ima i „alkometar” i testere za psihoaktivne supstance. Vozač „presretača” poštuje ograničenja brzine i ubrzava samo kada krene u poteru za prekršiocima.

Odlična saradnja sa PU Pančevo

S obzirom na to da o situaciji u saobraćaju na putevima u južnom Banatu brine i Policijska uprava Pančevo, pitali smo Mladena Nikolića kakvu saradnju s njom ima Odeljenje za interventnu kontrolu saobraćaja i saobraćajna obezbeđenja. Pukovnik policije je rekao da je „saradnja odlična”, kao i da su u neprestanoj kolegijalnoj komunikaciji sa službenicima i rukovodiocima saobraćajne policije u našem gradu; na zajedničkom su zadatku čiji je cilj bolja bezbednosna situacija na putevima.

Nikolić kaže da je pre dve godine „dama sa ’pežoom 206’ iz 2000. godine, dakle malim automobilom, uspela da razvije brzinu od 169 km/h pri ograničenju od 80”. Rekao je i da je „presretač” marke BMW na auto-putevima u Srbiji razvijao najveću brzinu do 260 km/h kada su njegove posade preticale prekršioce propisa koji su vozili brzinom preko 250 km/h. Dodao je da „stvarno nema pravila, ali je logično da će onaj ko vozi bolji i jači auto pre učiniti prekršaj”. Objasnio je kako se čuvaju sakupljeni podaci tokom rada na terenu:

– Pozadi se nalazi hard-disk ogromne memorije. Kada se ispuni do kraja, kreće brisanje fajlova počev od najstarijih snimaka. Mi još uvek na njemu imamo snimke iz 2020, kada smo dobili ove automobile.

Uprava saobraćajne policije trenutno raspolaže sa petnaest „presretača”: marke vozila koja se koriste prilikom interventne kontrole saobraćaja su BMW, „mercedes”, „škoda superb”… To su vozila visoke srednje klase koja svojim karakteristikama zadovoljavaju potrebe policijskih službenika prvenstveno iz aspekta bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju, ali i posade presretača, kao i, naravno, brzog i sigurnog otkrivanja prekršaja. U kontroli saobraćaja se koriste i motocikli BMW RT 1250, u policijskoj verziji, i „Suzuki GSX-R1000”, bez spoljnih obeležja policije. Istog dana kada je naša ekipa bila svedok policijske akcije u opisanom vozilu na našim drumovima je bio i „presretač” na putu između Pančeva i Jabuke.

U toku 2024. godine „presretači” su dokumentovali oko 30.000 prekršaja: najveći broj njih su prekoračenje dozvoljene brzine kretanja vozila i nepropisno preticanje i upravljanje vozilom pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci.

Uz Nikolićevu opasku „ovaj mi je sumnjiv”, policijsko vozilo je počelo da prati BMW s vršačkim tablicama ispred kog je išao kamion. „Mislim da će se moja sumnja potvrditi, samo ako mu se put otvori”, kazao je Nikolić i dodao da „vozači na prilaznim putevima Pančevu znaju da su na njima i ’presretači’”, pošto su u poslednje dve-tri godine redovno ovde. Da je iskustvo policijskih službenika neprocenjiv „alat” za predviđanje događaja, pokazalo se i u ovom slučaju: vozač „ciljanog” automobila je pretekao kamion, odmah zatim još jedan automobil i onda je dao gas. Uređaji su pokazali činjenično stanje: vršački BMW je išao 108,2 km/h na delu puta gde je ograničenje brzine 50 km/h!

Sve je crna na belo: dokazi o prekršajuFoto: Radovan Đerić

Uključena je zvučna policijska signalizacija, Nikolić je ubrzao vozilo (dvojica novinara su se „zalepila” za zadnja sedišta, sigurnosni pojasevi su se zategli) i na bezbednom mestu pretekao prekršioca propisa, a istovremeno se, na zadnjem staklu „presretača”, pojavila svetlosna poruka: „Policija, prati me”. Posle stotinak metara sa desne strane puta je „izronila” benzinska pumpa, a desnim migavcem je vozilu iza signalizirano da skrene za „presretačem”, što je prekršilac propisa i učinio.

Policijski službenici su izašli iz vozila i prišli vozaču automobila; važno je ovde reći da svaki policijski službenik iz posade „presretača” nosi kameru za uniformu tokom obavljanja službenih poslova i zadataka kontrole i regulisanja saobraćaja na putevima. Uvođenjem kamera za uniformu pripadnika saobraćajne policije postigla se veća transparentnost u njenom radu sa građanima, kao i pravilna i profesionalna primena ovlašćenja policijskih službenika. Standardnim operativnim procedurama je propisano da se prilikom kontrole učesnicima u saobraćaju prvo napomene da se postupanje tokom intervencije snima. Pošto je to urađeno, vozaču je saopšteno koji prekršaj je učinio i ukazano mu je da može na uređaju u presretaču da pogleda snimak prekršaja; potom je testiran na prisustvo alkohola u dahu – nalaz je bio negativan. Ali desila se ne baš česta pojava: vozač nije imao ni saobraćajnu ni vozačku dozvolu, kao ni ličnu kartu kod sebe!

Saradnja s pančevačkom saobraćajnom policijomFoto: Radovan Đerić

Ivana Đorđević je pozvala kolege iz pančevačke saobraćajne policije; veoma brzo su stigla dva policajca, u vreme dok je vozač još gledao snimak svog prekršaja. Policajci koji će sačiniti svu potrebnu dokumentaciju su, potom, u službenom vozilu krenuli ispred prekršioca propisa ka zgradi naše Policijske uprave. Kako nam je rekla Ivana Đorđević, za svako lice prema kome se postupa u kontroli saobraćaja obavezna je provera kroz Jedinstveni informacioni sistem MUP-a i tom prilikom se vrše provere za učinioca prekršaja: kroz krivičnu i prekršajnu evidenciju, važenja vozačke dozvole i upisanih zabrana upravljanja motornim vozilom, kao i da li je za licem raspisana potraga.

„Presretači” su u toku ove godine otkrili oko trista slučajeva nasilničke vožnje koji predstavljaju najteži prekršaj propisan članom 329 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

Proveraju se i vozilo i sva lica koja se u njemu nalaze. Ukoliko se proverama utvrdi da je vozač u poslednje dve godine pravosnažno kažnjavan za najteže prekršaje iz Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, a to su članovi 329 i 330, oduzeće mu se vozilo do okončanja prekršajnog postupka uz izdavanje potvrde o oduzetim predmetima.

Nikolić nam je rekao da bi u redovnoj patroli u vozilu bio i kolega iz Pančeva, ali s obzirom na prisustvo novinara, nije bilo dovoljno mesta. Onda je naveo konsekvence za prekršioca propisa u ovom slučaju:

– Ustanovljeno je da je prekoračenjem brzine od 58,2 km/č u odnosu na dozvoljenu brzinu vozač učinio prekršaj iz člana 332 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima za koji su predviđeni novčana kazna od 10.000 do 20.000 dinara, tri kaznena poena i trideset dana zabrane upravljanja motornim vozilom. Naravno, snosiće i zakonske posledice zbog toga što kod sebe nije imao propisanu ličnu dokumentaciju, odnosno saobraćajnu i vozačku dozvolu.

„Presretač” je parkiran, promatra se situacija u saobraćajuFoto: Radovan Đerić

Vratili smo se razgovoru o Odeljenju u kome oba oficira trenutno rade. Ivana Đorđević nam je rekla da su u njemu radno angažovane tri policijske službenice, i to jedan oficir i dva policajca, koje ravnopravno sa svojim kolegama izvršavaju sve zadatke.

– Oduvek sam volela uniformu, moj tata je bio starešina u policiji; zato postoje i nasleđena interesovanja. Volim dinamične i specifične poslove. Ovaj posao mi pruža širok dijapazon zanimljivih dešavanja: interventna kontrola saobraćaja, kontrola komercijalnih vozila i tahografa, obezbeđenja saobraćaja i sportskih priredbi na putu… Tu je i obezbeđenje stranih i domaćih delegacija. Imamo saradnju s helikopterskom jedinicom za kontrolu saobraćaja iz vazduha. Da bih se pripremila za sve to, išla sam triput na obuku u Nacionalnu vozačku akademiju. Postoje i obuka za upravljanje službenim motociklom u nastavnom centru MUP-a u Kuli, kao i drugi treninzi vožnje u zemlji i inostranstvu. Kada ste u ovom poslu, morate biti i dobar vozač privatno, a onda sledi profesionalna nadogradnja; sve zavisi od toga kakva je ko osoba, kakav joj je temperament i karakter, koliko slobode ima da sebe istraži – objasnila je Ivana Đorđević.

Rukovodstvo Uprave saobraćajne policije u Direkciji policije „presretače” angažuje u kontroli saobraćaja na svim putevima u Republici Srbiji, na osnovu vremenske i prostorne distribucije saobraćajnih nezgoda koje su za posledicu imale smrtni ishod ili teške telesne povrede učesnika u saobraćaju. Na osnovu analiza i procene javnog rizika stradanja lica u saobraćaju, „presretače” možete sresti u interventnoj kontroli saobraćaja, kako na auto-putevima, tako i na svim ostalim državnim putevima, pa i na gradskim ulicama, bilo gde u našoj zemlji.

Službeni razgovor s prekršiocem propisaFoto: Radovan Đerić

Policijski službenik koji radi kao „presretač” neće birati vozilo ni vozača, već će dokumentovati i procesuirati svaki prekršaj koji je uočen i evidentiran video-zapisom na uređaju u vozilu. Nadležnom prekršajnom sudu će biti dostavljen zahtev za pokretanje prekršajnog postupka na osnovu popunjavanja odgovarajućeg zapisnika koji je sačinjen za otkrivene prekršaje. Kao dokaz, dostavljaju se snimci i fotografije koji su dokumentovani uređajima za utvrđivanje prekršaja u saobraćaju ugrađenim u „presretače”.

Kako su nam rekli Mladen Nikolić i Ivana Đorđević, prilikom kontrole saobraćaja su postojale situacije kada su se zaustavljeni vozači iskreno pokajali za učinjeni prekršaj, ali bilo je i onih koji su smatrali da svojim ponašanjem u saobraćaju nisu nikog ugrozili, a i ako bi rekli da jesu, govorili bi da su ugrozili samo sebe. Najčešći izgovori koje navode učinioci prekršaja jesu da žure na posao, kasne na sastanak, misle da ih jure kriminalci… Upravi saobraćajne policije u Direkciji policije je najbitniji život svakog učesnika u saobraćaju, a „presretači” su samo jedan vid aktivnosti Uprave na povećanju bezbednosti, prvenstveno kroz preventivni rad i edukaciju građana, a potom i kroz represiju.

Iako tako ne izgleda, policijski službenici u „presretačima” deluju i preventivno, jer se samo njihovo pojavljivanje na putevima odražava tako što učesnici u saobraćaju više vode računa o svom ponašanju pošto znaju da će „presretač” preduzeti sve zakonom propisane mere i ovlašćenja za nepoštovanje odredbi Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Mladen Nikolić i Ivana Đorđević smatraju da svaki vozač koji je zbog nepoštovanja propisa u saobraćaju kontrolisan i sankcionisan treba da razmišlja u smeru da je sankcija zbog učinjenog prekršaja znak da treba da poveća budnost u saobraćaju i da poštuje propise.

Ukoliko prilikom zaustavljanja vozač ne postupa po znakovima posade „presretača”, biće sankcionisan i za takvo ponašanje jer čini još jedan prekršaj – nepostupanje po naredbi ovlašćenog lica. U zavisnosti od situacije i procene policijskih službenika, ukoliko postoji opasnost po druge učesnike u saobraćaju ili samu posadu „presretača”, vozilo neće biti zaustavljeno, već će se naknadno, u zakonskom roku, pristupiti dokazivanju identiteta lica koje je upravljalo vozilom i procesuiranju pred nadležnim sudom zbog svih dokumentovanih prekršaja.

U prtljažniku je i moćni hard disk

Mladen Nikolić i Ivana Đorđević su bili saglasni da vozači poštovanjem propisa olakšavaju posao saobraćajnoj policiji u misiji podizanja nivoa bezbednosti učesnika u saobraćaju i smanjivanja broja saobraćajnih nezgoda s poginulim licima i teškim telesnim povredama, što je prioritet Ministarstva unutrašnjih poslova i Uprave saobraćajne policije u Direkciji policije.

Uigrani tandem je pre podneva odbacio novinarski dvojac do grada, a onda nastavio svoj odgovoran posao. Želimo im što manje preticanja i, što češće, brzinu „presretača” u granicama propisanim saobraćajnim znacima.

 

(Pančevac / Siniša Trajković)

Jutro u „presretaču”: Jači od prekršilaca propisa

Načelnik Lakićević: Stvaramo savremen i primenljiv Zakon

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre postavljanja komentara, molimo pročitajte i složite se sa uslovima korišćenja


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.