Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
11:46
12.08.2024
Podeli vest:
Avgust je vreme kada ka letnjim destinacijama za odmor kreće veliki broj turista. Gužve su na putevima i graničnim prelazima, ponekad se na popularnim odmorištima ne može naći ni sto za ručak. Stanje u kome je automobil kojim se polazi na put veoma je važan aspekt čitavog putovanja, a dokaz za to je da je u poslednja dva meseca nekoliko desetina ljudi na putevima u Srbiji izgubilo život – često zbog neispravnosti vozila.
Na sajtu Auto-moto saveza Srbije stoje preporuke o tome na šta je najbitnije obratiti pažnju pre startovanja motora vozila – upravo njegova ispravnost je na prvom mestu. Zatim, treba treba dobro isplanirati put i pripremiti dokumentaciju. Stručnjaci su ovih dana davali savete o tome.
Na početku svi napominju da je neophodno ostaviti dovoljno vremena za proveru tehničke ispravnosti automobila pre putovanja, jer će možda morati da ide na servis. Treba proveriti ulje i filter motora, kočionu tečnost, antifriz, tečnost za klima-uređaj, ulje servovolana, tečnost za vetrobran, pneumatike, svetlosnu signalizaciju, klima-uređaj, sve filtere, akumulator i metlice brisača.
Stručnjaci kažu da treba redovno proveravati nivo i stanje ulja u automobilu. Preporuka je da se ne mešaju različite vrste ulja i da se ne sipa više od potrebnog. Ulje se menja na svakih 5.000 kilometara kod starijih automobila, a kod ostalih na 10.000 do 12.000 kilometara, odnosno na svakih godinu dana, kada se obavezno menja i filter ulja. Kada se radi o kočionoj tečnosti, proizvođači preporučuju da se menja na svake dve godine, baš kao i antifriz; provera nivoa tečnosti za hlađenje motora nikako se ne radi dok je motor vruć. Kažu i da nije jednostavno utvrditi potreban nivo količine tečnosti za klima-uređaj, ali da je dobar pokazatelj rashladna moć klime.
Auto-putFreepik
Ako volan nije „servo”, potrebno je redovno proveravati nivo ulja i dopuniti sistem ukoliko je potrebno. Ako ulje curi ili dođe do nekog kvara, obavezno ga treba zameniti. Prosečno se ovo ulje menja na pet do deset godina. Najbolje je pogledati uputstvo proizvođača. Obavezna je i dopuna tečnosti za čišćenje vetrobrana: njen izostanak može izazvati velike probleme.
Redovno proveravanje pritiska u pneumaticima je još jedan bitan momenat. Ukoliko pritisak nije prema propisima, direktno utiče pre svega na bezbednost, a onda i na potrošnju goriva. Obično se podatak o propisanom pritisku nalazi na ležaju vrata vozača, a svakako i u uputstvu. Vazduh se može lako dodati na benzinskoj pumpi ili kod vulkanizera.
Provera rezervnog točka se podrazumeva: treba ga napumpati pre puta. Uz to idu i dizalica i ključevi. Za bezbednu vožnju je neophodna ispravnost svih svetala: migavaca, stop, dnevnih, dugih i pozicionih svetala i svetala za maglu. Obavezno neka u rezervi u vozilu bude bar po jedna rezervna sijalica.
Da li je ispravan klima-uređaj, jednako je važno pitanje: prijatna temperatura u kolima veoma utiče na koncentraciju i sposobnosti vozača. A najbolje vreme za zamenu vazdušnog filtera je na svakoj drugoj zameni ulja. Vazdušni filter čisti vazduh koji ulazi u motor, a ako je prljav, smanjuje snagu motora i povećava potrošnju goriva. Filter za gorivo ima sličan interval izmene kao i vazdušni.
Prosečni radni vek akumulatora danas je četiri godine. Obično postoji oznaka na samom uređaju – datum kada je postavljen. Stanje akumulatora meri voltmetar ili unimer. Ukoliko se utvrdi da je akumulator nedovoljno napunjen, potrebno ga je dopuniti ili kupiti novi. Ako su metlice brisača istrošene, lako ih je zameniti; obično traju šest meseci do godinu dana.
Zakonski obavezna oprema je prva pomoć, sigurnosni prsluk, trougao, ključ za skidanje točkova, rezervne sijalice, sajla ili uže za vuču, i rezervni točak. Kada se radi o obaveznom alatu u automobilu, to su: rezervni ključ od automobila, viljuškasti ili okasti ključevi sa oznakama 10, 12, 13, 15, 17 i 19 ili multifunkcionalni ključ sa inbusima, šrafciger, motocangle, kablovi za paljenje, izolir-traka, lepljiva traka, osigurači, skalpel, sprej WD-40, šrafovi i matice, gedora, čekić i baterijska lampa.
Bez neophodne dokumentacije ne treba kretati na put: pored pasoša, vozačke i saobraćajne dozvole, treba obratiti pažnju na registarsku nalepnicu, jer često se dešava da ona istekne, a da vozači nisu primetili. Potrebne su i zelene karte u nekim zemljama, poput Severne Makedonije, Turske i Albanije, a nezamenljive su i međunarodna vozačka dozvola u zemljama zapadne Evrope, kao i dozvola za upravljanje tuđim vozilom u inostranstvu.
Nije zgoreg ni nabaviti važne telefone koji mogu zatrebati u zemljama kroz koje se prolazi – saobraćajna policija, šlep-služba, pomoć na putu, zelena karta osiguranja zemlje u koju se putuje i zemalja kroz koje se prolazi – kako bismo mogli brže da uđemo u proces refundacije troškova ako imamo štetu na svom vozilu.
Pre same vožnje bi trebalo staviti suncobrane na šoferšajbne i tako zaštititi deo oko volana koji je najtopliji. Preporuka je da se iskoristi dugodnevica i putuje kada su temperature prijatnije, a samim tim i bezbednije. Kada je vidljivost dobra, a veliki broj automobila ima klima-uređaje, vozači i ne osećaju vrelinu u vazduhu. To se menja ako se iz nekog razloga vozilo pokvari na putu gde nema hladovine. Zato stoji savet da vozači uvek koriste češće i duže pauze u najtoplijem delu dana, kako bi sigurnije i bezbednije nastavili tamo kuda su krenuli.
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator
Neophodno je proveriti da li ima dovoljno ulja, kočione tečnosti, antifriza, tečnosti za klimu, u kakvom su stanju pneumatici, svetlosna signalizacija, klima-uređaj, filteri i akumulator