NARODNA BANKA UPOZORAVA NA PREVARU: Lažni bankari nude građanima do 30.000 dinara, evo čega treba da se čuvate
Narodna banka Srbije upozorava građane na učestalu pojavu lažnih anketa u ime banaka na društvenim mrežama Instagram i Fejsbuk, gde im se nudi nagrada u različitim iznosima (15.000 dinara, 30.000 dinara i dr.) ukoliko popune anketu i dostave određene informacije.
Takve ankete, ukazuju u NBS, su zapravo kreirali kriminalci, koji se oglašavaju na lažnim profilima poslovnih banaka, pod njihovim imenom i logom, a cilj im je da se od građana pribave podaci koji će kriminalcima omogućiti pristup računima građana preko aplikacije elektronskog i mobilnog bankarstva.
– Narodna banka Srbije je u prethodnim danima utvrdila lažne ankete kod kojih se od građana traži da dostave četiri poslednja broja kartice, podatke s korisničkog naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva, uključujući i šifru, kao i da proslede poruke koje sadrže aktivacione kodove za pristup elektronskom bankarstvu – navodi se u saopštenju.
NBS ukazuje da kriminalci, nakon što putem ankete dobiju ove podatke, mogu da koriste platne instrumente građana i vrše transakcije njihovim novčanim sredstvima, a građani postaju svesni prevare tek kada im stigne poruka o zaduženju računa.
Narodna banka Srbije apeluje na građane da se vode logikom i nikako ne odaju svoje podatke drugim licima – ako njihova poslovna banka ima nameru da im uplati određena novčana sredstva, ona svakako već poseduje podatke o njihovom broju računa u toj banci, broju kartice, kao i druge podatke.
Sigurnosne šifre koje banke dostavljaju građanima za korišćenje platnih instrumenata – kartica i elektronskog odnosno mobilnog bankarstva (PIN kartice, aktivacioni kodovi, SMS poruke s kodovima za izvršenje transakcije), kao i sigurnosni podaci koje građani nakon toga sami kreiraju (šifra za pristup nalogu elektronskog bankarstva, izmenjeni PIN kartice), poznati su isključivo vlasniku računa i građani ne treba da ih prosleđuju nikome, uključujući i lica koja se predstavljaju kao predstavnici njihove banke, navodi NBS.
– U slučaju da ste već popunili sličnu anketu, neophodno je da se bez odlaganja javite svojoj banci i blokirate dalje korišćenje kartice ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva. Nakon što ste obavestili banku o zloupotrebi, dalji rizik izvršenja transakcija prelazi na banku koja vam je izdala platni instrument – ističe se u saopštenju.
Narodna banka Srbije će i u narednom periodu nastaviti da obezbeđuje doslednu primenu propisa kojima je uređena zaštita korisnika platnih usluga.
Istovremeno, NBS ukazuje građanima da je neophodno da sami pokažu odgovornost i odgovarajući stepen pažnje, tako što neće pristupati lažnim anketama koje nude novčanu nagradu i odavati svoje podatke.
– U situaciji kada korisnik platne usluge pokaže krajnju nepažnju, on snosi sve troškove, odnosno gubitke koji nastanu izvršenjem neodobrenih platnih transakcija – navodi NBS.
(Pančevac/RTS)