
POSLODAVCI VERUJU U DUALNO OBRAZOVANJE: Najveća potražnja za kadrovima iz oblasti mašinstva

Dualno obrazovanje je sve popularnije u Srbiji. Svake godine se sve više stručnih škola uključuje u ovaj značajan državni program obrazovanja kvalifikovane radne snage. Sve je veća lista zanimanja koja omogućavaju srednjoškolcima stručno usavršavanje kroz rad, a samim tim svake godine se i sve više poslodavaca uključuje u ovaj program.
Prema zvaničnim podacima Privredne komore Srbije, ove godine se više od 400 poslodavaca prijavilo za uključivanje u dualni model obrazovanja za školsku 2025/2026. godinu. Ovogodišnji konkurs je zatvoren 31. januara, a među prijavljenim kompanijama je petina onih koje do sada nisu bile uključene. Prema rečima nadležnih, kompanije vide ovaj model obrazovanja kao jedan od načina suočavanja s nedostatkom radne snage. Stoga je za školsku 2025/2026. godinu podneto više od 800 izjava o spremnosti za aktivno učešće. Privreda je kroz podnete izjave izrazila potrebu za prijem 3.500 učenika koji će imati mogućnost da znanja i veštine stiču u realnom radnom okruženju.
Mašinci najtraženiji
Da podsetimo, Privredna komora Srbije je u poslednjem kvartalu 2024. godine otvorila poziv za zainteresovane poslodavce za uključivanje u dualni model obrazovanja. Rok je prvobitno bio 15. januar, ali je zbog velikog interesovanja privrede produžen do kraja januara. U podnetim prijavama je, kao i ranijih godina, najveća potreba iskazana za kadrovima iz oblasti mašinstva, elektrotehnike, kao i trgovine, turizma i ugostiteljstva. Zvanični podaci pokazuju da se 35 odsto iskazanih potreba privrede odnosi na obrazovne profile iz oblasti mašinstva i obrade metala, a među njima su najtraženiji bravar-zavarivač, operater mašinske obrade rezanjem, mašinski tehničar za kompjutersko konstruisanje, mehaničar motornih vozila, kao i tehničar za upravljanje CNC mašinama.
Sposobnost i veštine
Dualno obrazovanje je model realizacije nastave u sistemu srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja u kome se plan i program nastave i učenja obavezno sprovodi na dva mesta, u školi i u kompaniji, kod poslodavca. Na taj način se obezbeđuje da učenici stiču znanja, sposobnosti, veštine i stavove kroz teorijsku nastavu i vežbe u školi i učenjem kroz rad u kompaniji. Učenici mogu da realizuju učenje kroz rad i u trening centrima, kao vid podrške kako formalnom dualnom, tako i neformalnom obrazovanju, gde će se sprovoditi obučavanje, stručno osposobljavanje, prekvalifikacija i dokvalifikacija različitih grupa stanovništva. Jedan takav centar treba da bude otvoren uskoro u Pančevu u okviru Mašinske škole. Ovakav model obrazovanja omogućava sticanje, usavršavanje i razvoj kompetencija u skladu s potrebama tržišta rada, zapošljavanje po završenom školovanju, razvijanje preduzimljivosti, inovativnosti i kreativnosti svakog pojedinca radi njegovog profesionalnog i karijernog razvoja i razvijanje sposobnosti za timski rad i osećaj lične odgovornosti u radu i sposobnosti samovrednovanja i izražavanja sopstvenog mišljenja i samostalnog donošenja odluka i doprinosi jačanju konkurentnosti privrede Republike Srbije. Sistemom dualnog obrazovanja je obuhvaćeno preko 10.000 učenika. Broj dualnih obrazovnih profila koji se realizuju u preko 150 srednjih stručnih škola narastao je na 54.
(Z.Stanižan)