
Polovnjaci drže cene: Električni modeli sve brže gube vrednost

Kupci u najvećem broju opredeljuju za vozila sa benzinskim i dizel agregatima, dok se polovnjaci na električni pogon prodaju sporije i pada im vrednost.
Najnoviji podaci iz relevantnih evropskih oglasnika ukazuju na to da je tržište polovnih vozila u Evropskoj uniji i u maju 2025. godine zadržalo stabilnost u odnosu na prethodnu godinu.
Konkretno, prema podacima specijalizovanog sajta Autovista24, u prvom kvartalu ove godine broj prodatih polovnjaka porastao je za 0,6 odsto u odnosu na prvo tromesečje prošle, što je oko 1,64 miliona jedinica. Kupci se i dalje u najvećem broju opredeljuju za vozila sa benzinskim i dizel agregatima, dok se polovnjaci na električni pogon prodaju znatno sporije, a pri tom beleže i pad vrednosti.
Od početka godine pa do kraja maja cene polovnjaka, prema podacima Auto1 Grupe, skočile su za nešto manje od pet procenata u odnosu na isti period 2024. Cene su najviše porasle kod automobila koji pripadaju klasi takozvanih kompakta, dok je kod SUV modela situacija nešto stabilnija.
Kad je reč o električnim modelima, primetna je manja potražnja, pa i njihove cene rastu u manjem obimu.
Zanimljivi su podaci sajta Autovista24 za maj 2025, o prosečnim rezidualnim vrednostima vozila (vrednost automobila posle tri godine korišćenja i 60.000 pređenih kilometara) koje su nastavile da opadaju širom Evrope i sada su na 47,3 odsto. U odnosu na april to predstavlja pad od 0,3 procenta.
Neka od pet najvećih evropskih tržišta borila su se sa registracijama novih automobila u prvom kvartalu 2025. godine. Međutim, prodaja polovnih automobila se poboljšala u svim regionima.
Francuska, Nemačka i Italija zabeležile su pad prodaje novih automobila u prva tri meseca. U međuvremenu, Španija i Velika Britanija su zabeležile rast registracija. Ipak, tržište polovnih automobila u svakoj zemlji je zabeležilo poboljšanja, jer sve više kupaca bira stariji model kao svoj sledeći automobil, navodi se u analizi Autoviste24.
Francusko tržište novih automobila zabeležilo je najveći pad od pet velikih tržišta u prvom kvartalu godine. Registracije su pale za 7,8 odsto, a veliki pad isporuka benzina dodatno je otežao sektor. Međutim, tržište polovnih automobila je poraslo u istom periodu, prema podacima AAA Data. Ukupno 1,36 miliona transakcija obavljeno je između januara i marta, što je povećanje od dva odsto u odnosu na prethodnu godinu.
Ipak, tržište polovnih automobila u zemlji nije u potpuno stabilnoj poziciji. U januaru je broj transakcija porastao za 7,7 odsto, ali je u februaru prodaja pala za jedan procenat, a u martu je usledio novi pad od 0,2 odsto.
Španci prodali priličan broj novih automobila, to se odrazilo i na kupovinu polovnjaka
Španija se pojavila kao najjače tržište novih automobila u prvom kvartalu godine, sa povećanjem registracija od 14,1 odsto. Ovaj rezultat se odrazio i na tržište polovnih automobila u zemlji. Transakcije između januara i marta porasle su za 8,6 odsto prema proračunima Autovista24, sa 516.672 jedinica koje su promenile vlasnika u tom periodu.
Svaki mesec je zabeležio poboljšanje, pri čemu su brojke u januaru porasle za 7,7 odsto, dok je februar zabeležio povećanje od 5,4 procenta. Mart je bio najjači mesec u kvartalu, jer je prodaja porasla za 12,7 odsto, što je jednako poboljšanju od 20.231 jedinice.
Nemačko tržište polovnih automobila zabeležilo je skroman rast u prvom kvartalu godine, dok je tržište novih vozila opalo.
Italijansko tržište polovnih automobila poboljšalo se za 4,7 procenata u prvom kvartalu 2025. godine, sa 1,47 miliona jedinica koje su promenile vlasnika. Ovo je u suprotnosti sa tržištem novih automobila u zemlji, koje je tokom prva tri meseca godine zabeležilo pad od 1,6 odsto.
Prema podacima industrijskog udruženja ANFIA, transakcije u Italiji su se poboljšale za 3,7 odsto u januaru. U februaru je broj porastao za 4,6 procenata, dok je mart bio najjači mesec na tržištu polovnih automobila, sa porastom prodaje od 5,8 odsto, piše Kurir Biznis.
Tržište polovnih automobila u Velikoj Britaniji bilo je najveće po obimu tokom prvog kvartala godine. Prema SMMT-u, ukupno 2,02 miliona jedinica je promenilo vlasnika u tom periodu. Ovo je prvi put od pre pandemije koronavirusa da je sektor zabeležio više od dva miliona transakcija.
Prodaja polovnjaka počela je sporo, sa poboljšanjem od 1,4 odsto u januaru. U februaru su transakcije pale za 0,3 odsto, ali je u martu došlo do snažnog skoka, sa prodajom koja je porasla za 6,9 procenata.
Da li bi ovi podaci trebalo da zabrinu proizvođače novih i električnih vozila? Odgovor je jednostavan – da.
(Bizportal)
Nagrada iz Moskve za umetničku fotografiju nastavniku iz Kovina