„ZMAJ“ SPASAO 400 STABALA OD IZMRZAVANJA Zahvaljujući svom patentu za zadimljavanje bravar uspeo da zaštiti svoj voćnjak kajsije veličine jednog hektara
Zahvaljujući svom patentu za zadimljavanje pod nazivom “Zmaj“, bravar iz Ruskog Sela kod Kikinde, Zoltan Lener, uspeo je proletos da od izmrzavanja potpuno zaštiti svoj voćnjak kajsije veličine jednog hektara sa više od 400 stabala.
Zahvaljujući primeni pune agrotehnike i korišćenjem odgovarajućih sorti, više od 90 odsto ukupnog roda bilo je ekstra klase.
Voćari u Kikindi već godinama imaju velikih problema sa proizvodnjom kajsije, imajući u vidu da svake godine dolazi do izmrzavanja, što dovodi do toga da mnogi odustaju od posla. Međutim, kada bravarsko iskustvo stečeno na poslu spojite sa poljoprivrednom proizvodnjom, nastaje “Zmaj“, patent Zoltana Lenera iz Ruskog Sela, koji je od izmrzavanja spasao njegov voćnjak veličine jednog hektara sa više od 400 stabala.
“Morao sam nešto da preduzmem, tako da sam konstruisao mašinu koju zovem Zmaj u kojoj koristim bale sena u vreme mrazeva, a kada je voćnjak u cvetanju. Tada palim traktor uveče pri temperaturi oko jednog stepena ispod nule i sve tako dok ne dostignemo temperaturu u plusu“ – priča Zoltan Lener, voćar iz Ruskog Sela.
Zahvaljujući primeni pune agrotehnike, kao i korišćenjem domaćih sorti, ostvaren je vrhunski prinos, a preko 95 odsto ukupnog roda bilo je u ekstra klasi.
“Sorte koje gajim su uglavnom novosadske. Izgleda da ovaj teren dobro podnosi novosadsku četvorku i šesticu, roksanu i novosadsku rodnu“ – dodaje Lener.
U toku je rezidba voćnjaka, uveliko se sve priprema za predstojeći jesenji period. Velike tajne u uspešnoj proizvodnji nema, ali veliku ulogu u celoj priči igra pravilno kalemljenje.
“Najbolje je kada je džanarika korenotvorac, šljiva stenlej deblotvorac, a kajsija je krunotvorac“ – podseća Petar Grujić, inženjer voćarstva.
Ovo nije prvi slučaj da naši ljudi osmisle patent koji im unapredi proizvodnju, što samo pokazuje koliko takozvana “stara garda“ još uvek poznaje mašinsku i elektro struku stečenu decenijama ranije. Možda bi upravo spoj mladosti i iskustva doprineo tome da se uradi kvalitetan marketing, a patenti ne ostanu samo u našim voćnjacima.
(Pančevac/RTV.rs)