NADA DENIĆ I MILAN JAKŠIĆ IZLAŽU RADOVE U PANČEVU: Izložba grafike izvedene u tehnici suve igle od 5. aprila
Umetnici Nada Denić i Milan Jakšić, Pančevcima će predstaviti svoje grafike u Galeriji savremene umetnosti.
Izložba pod nazivom „Duboko crna/Deep Black – Pokret granice/Move Borders” biće svečano otvorena u sredu 5. aprila, u 19 sati.
– Na izložbi će biti predstavljene grafike izvedene u tehnici suve igle, koje su nastale od 2020. godine do danas. To je bilo vreme „LOOK OUT”, vreme koje je iz korena promenilo našu stvarnost. Iz vremena optimizma prethodnih decenija osvanuli smo u postpandemijskom vremenu opšte ravnodušnosti. Sada smo svesni da je u ljudskom društvu moguće i kretanje unazad. Naziv izložbe sugeriše da grafike koje nastaju tehnikom suve igle, popunjavanjem i šrafiranjem ploče čeličnom iglom daju specifičnu baršunastu, duboku crnu boju na papiru, koja pruža poseban efekat. Odnos između duboke crne kao fleke i papira bele boje pokrenuo je u nama veliki broj pitanja na koja smo pokušali da odgovorimo kroz ovu izložbu. Efekat ovako odštampane crne boje na grafikama odredio je i formu grafika i mere crne i bele boje koje ih definišu, navode umetnici.
Nada Denić je završila Likovnu akademiju u Beogradu, 1979. godine. Postdiplomske studije na odseku vajarstva u Beogradu završila je 1981. godine. Član je Udruženja likovnih umetnika Srbije od 1980. godine. Zajedno s Milanom Jakšićem, osnivač je dve likovne manifestacije – Bijenale crteža Srbije i Međunarodni bijenale grafičke umetnosti Ex libris. Dobitnica je nagrada za skulpturu, keramiku, slikarstvo i grafiku.
– Moje grafike su nastavak istraživanja i prakse sagledavanja vizuelnih objekata koji se ponavljaju, kao opšte prepoznatljive industrijske šare na tekstilu ili tapetama. Predstavljeni su odnosi većih i manjih crnih površina koje se ponavljaju u nizu vertikalnih i horizontalnih savremenih grafizama. Sada te industrijske šare, koje su opštepoznate, postaju grafike, odnosno umetnički predmeti koji odišu duhom vremena. Umnožavanjem i ređanjem ovih simbola pokušavam u isto vreme da ih trivijalizujem. Umetnost treba da ih svede na minimalni značaj, da prikaže ono što one i jesu, da prikaže geometrijske znake i osnovu za umetničku grafiku o našem vremenu. Iako znam da ljudsko oko ima sklonost da u svemu, pa i u apstrakciji, vidi fabulu i naraciju – rekla je Nada Denić.
Milan Jakšić je završio Pravni fakultet u Beogradu, 1977. godine, a od 1976. do 1979. studirao je na Likovnoj akademiji u Novom Sadu. Član je Udruženja likovnih umetnika Vojvodine od 1985. godine. Zajedno s Nadom Denić, od 2006. godine, osnovao je dve likovne manifestacije – Bijenale crteža Srbije i Međunarodni bijenale grafičke umetnosti Ex libris. Dobitnik je nagrada za slikarstvo, crtež i grafiku i nagrade za društveno angažovanje u oblasti kulture.
– Sve moje grafike polaze od ideja i filozofije granica kojima sam se bavio tokom prethodne i tekuće decenije. Ovo opredeljenje je zasnovano na stvarnom okruženju koje već decenijama nosi karakter „zatvorenog društva”. Na ovim grafikama pokušao sam da to, u uslovima kolektivnog osećanja teskobe, još bolje objasnim i pokažem. Tema grafika su svakodnevni industrijski predmeti, kuhinjski pribor, testere i daske za toalete i drugo, koji su predstavljeni kao crni objekti i fleke, kao i geometrijski crteži širokih crnih linija koji treba da prikažu omeđeni prostor. Ovi crni predmeti nose u sebi opipljivu dramu i istovremeno se sugeriše postojanje crno-belog sveta kao karaktera savremene civilizacije, koja je omeđena silama van ljudske moći – naveo je Milan Jakšić.
(Pančevac)
KNJIŽEVNA RADIONICA RUKOPISI: Pesnikinja Ana Ristović gostuje 4. aprila u Domu omladine Pančevo