NENAD DOJČINOVIĆ, DIREKTOR MAŠINSKE ŠKOLE PANČEVO: Mašinska škola dobija najsavremeniji centar za obuku učenika i odraslih
Mašinska škola Pančevo, koja je uključena u proces dualnog obrazovanja u Srbiji od samog početka i koja je lider u realizaciji ovog savremenog modela stručnog obrazovanja u našoj zemlji, nalazi se na listi budućih vaspitno-obrazovnih ustanova koje će postati deo sistema trening-centara u Srbiji za obuku i prekvalifikaciju. Stoga počinje da se gradi trening-centar u krugu ove stručne škole u Pančevu. Izgradnja i opremanje pančevačkog centra za stručnu obuku finansira se iz kreditne linije Evropske investicione banke. Ukupna vrednost investicije, kao i nabavljene opreme koju je Mašinska škola obezbedila učešćem u programu Regionalnog čelendž fonda iznosi 4,5 miliona evra. O značaju i mogućnostima koje će školi, gradu i privredi doneti novoizgrađeni objekat razgovarali smo s Nenadom Dojčinovićem, direktorom Mašinske škole Pančevo.
PANČEVAC: Višedecenijska ideja generacije profesora i direktora ove škole o izgradnji nove radionice postala je realnost.
NENAD DOJČINOVIĆ: Sklopile su se kockice, ali ne slučajno. Pančevo je zahvaljujući svom privrednom razvoju, investicijama, ali i dugogodišnjoj uspešnoj saradnji Mašinske škole i privrede prepoznato kao sredina koja ima veliki obrazovni i privredni potencijal. Izmenama Zakona o dualnom obrazovanju uvode se centri za stručnu obuku kao pravni subjekti u okviru našeg obrazovnog sistema, tako da pojedine škole, tačnije desetak škola u Srbiji, dobijaju status trening-centra. Reč je o planu Vlade Republike Srbije da naša država postane još konkurentija i atraktivnija stranim investitorima kako bi se naš privredni portfolio još više obogatio. To donosi otvaranje novih radnih mesta, ali i zadržavanje naše pameti u Srbiji. Trening-centri će omogućiti da se na našu radnu snagu ne gleda više kao na jeftinu, kao što je to bio slučaj ranije, jer će iz njih izlaziti dobro obučeni radnici. Prvi ovakav centar je otvoren u Valjevu, a prvi novoizgrađeni biće u Pančevu – s ponosom je istakao Dojčinović i dodao da iza ovog projekta stoje Vlada Republike Srbije i Kancelarija za dualno obrazovanje.
• Šta zapravo trening-centar znači za Mašinsku školu Pančevo?
– Za našu školu znači mnogo. Kao prvo, rešavamo jedan veliki decenijski problem, a to je radionica. Trenutna je na lokaciji u Žarka Zrenjanina i generacije naših učenika, a među njima sam i ja, dobro znaju u kakvom je ona stanju, naročito u poslednjih nekoliko godina. Prostor koji je potpuno devastiran dovođen je u prihvatljivo stanje s velikom mukom i uz ogroman trud zaposlenih u Mašinskoj školi. Međutim, zub vremena je učinio svoje, pa je deo zatvoren iz bezbednosnih razloga, jer se deo krova urušio. Nova radionica doneće nam, pre svega, visok nivo bezbednosti učenika i zaposlenih. Donosi nam i vrhunsku opremu, koja će omogućiti našim đacima da još više razviju svoje sposobnosti i veštine, stručne kompetencije i znanja. Kao škola, bićemo u prilici da odgovorimo na adekvatan način zahtevima privrede. Očekujemo da će porasti potražnja za našim đacima ne samo u Pančevu nego u čitavom Banatu i Srbiji. Oprema koja će biti na usluzi sadašnjim, ali i budućim učenicima Mašinske škole spada u sam vrh edukativnih učila. S obzirom na to da se u Mašinskoj školi obrazuju deca u tri područja rada – mašinstvo i obrada metala, saobraćaj, mašinstvo i elektrotehnika – svi oni dobiće adekvatna znanja i veštine. Savremena oprema će im to pružiti. Vozači, bravari, zavarivači, mehatroničari, operateri…, svi oni radiće na modernim uređajima, koristiće najbolje alate, obučavaće se na novim automobilima i kamionu. Korist će imati svi.
• Šta industriji i samom gradu donosi trening-centar u krugu Mašinske škole?
– Mnogo toga. Veliki investitori su došli u severnu zonu i doći će još njih. S druge strane, industrijski kompleks u južnoj industrijskoj zoni je modernizovan. Potreban je stručan kadar. Obrazovni profili naše škole su veoma traženi i biće traženi sve više i više. Međutim, mi kao škola, s trenutnim kapacitetima, ne možemo da odgovorimo postavljenim zahtevima ne samo pančevačke privrede nego i čitavog južnog Banata, pa i nekih firmi koje gravitiraju Beogradu. Mnoge strane kompanije koje tek treba da otvore pogone u Srbiju prepoznale su našu školu kao ozbiljnog partnera na polju edukacije njihovih budućih radnika. S trening-centrom se otvara širok spektar mogućnosti, naročito u sferi tržišta rada. Naime, bićemo u prilici da obavljamo prekvalifikaciju, ali i da dokvalifikujemo postojeće radnike u industriji. Plan je da s Nacionalnom službom za zapošljavanje ili preko IPA projekata ili programa JPOA organizujemo aktivnosti prekvalifikacije kako bi se odgovorilo zahtevima tržišta rada. Ujedno, firme će imati prostor gde će moći da obučavaju i doobučavaju svoje radnike kroz specijalističke programe obuke. Jako je bitno istaći, a tiče se dualnog obrazovanja, da će one firme koje nisu u mogućnosti da organizuju praktičnu nastavu u svojim pogonima u skladu sa Zakonom o dualnom obrazovanju, nakon otvaranja pančevačkog trening-centra, biti u prilici da realizuju praktičnu nastavu u oblastima koje su datoj firmi potrebne. Jednostavno, škola će učenike edukovati u skladu s potrebama, razviće im veštine i kvalifikacije koje zadovoljavaju potrebe radnih procesa te firme. Pravimo i iskorak ka tome da Pančevo postane akademski grad u veoma bliskoj budućnosti dovođenjem određenih studijskih programa Fakulteta tehničkih nauka uz Novog Sada u naš trening-centar. Kao škola imamo višegodišnje iskustvo intenzivne saradnje sa Elektrotehničkim fakultetom Beogradskog univerziteta. Studenti dolaze kod nas i tu obavljaju neophodnu praksu i vežbe na našoj opremi. Očekujemo proširenje saradnje s Beogradskim univerzitetom jer se izgradnjom centra otvara prostor i da Mašinski fakultet svoje studente dovodi na vežbe u naše stručne kabinete.
• Kako će Mašinska škola izgledati u budućnosti? Sasvim je jasno da se s trening-centrom otvara prostor za podizanje nivoa edukacije.
– Sama izgradnja i opremanje najsavremenijom opremom industrije 4.0 neosporno će podići nivo i kvalitet nastave i obuke u samoj školi. Deca neće više učiti na konvencionalnim mašinama. Kabineti s najmodernijim uređajima simuliranja radnih procesa svakako da predstavljaju veliki izazov kako za naše đake, tako i za zaposlene. I oni će hvatati korak sa savremenim tokovima, radiće na sebi kako bi mogli da đacima pruže vrhunska stručna znanja. Poznajem svoje kolege i verujem da će dati pun doprinos da to što budemo dobili zasija punim sjajem. Sve ovo će podići nivo usluge, nivo obrazovanja. Otvoriće se prostor da naši učenici i profesori sarađuju s privredom na realizaciji zajedničkih projekata. Reaktiviraće se učenička zadruga gde će deca kroz rad sticati veštine i sposobnosti, ali će zarađivati i novac. Sva teoretska znanja biće pretočena u praksu, što je i suština savremenog stručnog obrazovanja. Kroz promenu načina rada menja se i pristup poslu, a samim tim promeniće se i svest učenika o radnoj obavezi i životu uopšte. S novom opremom dolazi nova energija, nov entuzijazam, a to će otvoriti nove vidike i horizonte koje će Mašinska škola osvajati u budućnosti.