ŠTA ČEKA OLDTAJMERE Evo koje propise će morati da ispune
Srbija je trenutno jedina zemlja u Evropi koja nema uređenu problematiku oldtajmera. Od kraja 2018. oldtajmeri mogu da se uvezu u Srbiju, ali ne mogu da se registruju i voze. Vlasnici mogu samo da ih drže u garaži ili dvorištu, kao i da ih transportuju na prikolici na skupove i druge manifestacije.
Međutim, nije samo uvoz problem. Tu je i izvoz, a oldtajmeri mogu da budu čitava „privredna grana“, naročito uzimajući u obzir dostupnost starijih vozila i cenu restauracije kod nas u odnosu na cenu restauracije u inostranstvu.
Takođe, oldtajmeri koji su već registrovani u Srbiji, trenutno ne postoje kao kategorija u našim propisima, tako da za njih važe ista pravila kao za bilo koji drugi auto – od cene i procedure registracije i obaveznog osiguranja do tehničkog pregleda, bez obzira na to što se možda voze samo nekoliko puta godišnje.
Na sreću, konačno je temeljno urađen projekat koji treba da uredi ovu oblast. Uradio ga je Mašinski fakultet za Agenciju za bezbednost saobraćaja.
Sajt Polovni automobili prvi je imao uvid u ovu dokumentaciju, pa prenosimo šta donosi novi „Pravilnik za utvrđivanje statusa vozila od istorijskog značaja“.
Šta je to oldtajmer po novim propisima – koje uslove mora da ispunjava?
Nije lako dati odgovor na ovo pitanje, pošto će o tome odlučivati tročlana komisija i to na osnovu brojnih faktora. Generalno, oldtajmer, odnosno „vozilo od istorijskog značaja“ je motorno ili priključno vozilo koje:
– je staro 30 i više godina
– predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa
– je u voznom stanju
– se ne koristi u svakodnevnom saobraćaju
Tu su i razni drugi uslovi koje će tročlana komisija da analizira.
Zvaničan naziv za oldtajmere
„Vozila od istorijskog značaja“ – tako se zvanično nazivaju oldtajmeri.
Koliko dugo važi Uverenje da je auto oldtajmer?
Rok važenja Uverenja je 10 godina ili do modifikovanja vozila.
Nova reč važna za odltajmere – „period“
Šta je to „period“ kada govorimo o oldtajmerima? Kako piše u nacrtu Pravilnika: Period je vremensko razdoblje koje započinje godinom početka proizvodnje modela vozila, a završava se 15 godina od godine proizvodnje vozila.
Objasnićemo u nastavku zašto je taj „period“ važan.
Šta su to FIVA i FIVA kartica?
FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) je međunarodna nevladina organizacija posvećena očuvanju, zaštiti i promociji vozila od istorijskog značaja.
FIVA identifikaciona kartica je standardizovan međunarodni dokument koji je pripremila FIVA, a izdaje je ovlašćeni nacionalni predstavnik FIVA u određenoj zemlji, koji sadrži identitet, tehničke specifikacije i istoriju vozila.
Kako će se utvrđivati status oldtajmera
Ispitivanje podrazumeva proveru usaglašenosti vozila sa podnetom dokumentacijom i kriterijumima koji se odnose na status vozila, a tiču se tehničkih karakteristika, originalnosti i očuvanosti.
Zahtev za ispitivanje podnosi se jednoj od ovlašćenih organizacija. Objavićemo naknadno spisak ovlašenih organizacija. Vlasnik vozila dostavlja neophodna dokumenta, kao što su saobraćajna dozvola, kupoprodajni ugovor, carinska deklaracija (ako je auto iz uvoza) i slično.
Naravno, sva druga dokumentacija je dobrodošla kako bi se lakše utvrdilo da li vozilo zaslužuje status oldtajmera.
Ispitivanje sprovodi komisija od tri stručna lica. Inače, registar stručnih lica formira Agencija za bezbednost saobraćaja, a čine ga predstavnici ovlašćenih organizacija i saveza klubova oldtajmera.
Sastav komisije odobrava Agencija za bezbednost saobraćaja na predlog ovlašćene organizacije kojoj je vlasnik vozila podneo zahtev i to izborom tri predstavnika iz registra stručnih lica, vodeći računa da ne bude više predstavnika iz jedne ovlašćene organizacije, odnosno jednog saveza klubova oldtajmera. Komisija može da konsultuje i druge stručnjake ukoliko je potrebno.
I probna vožnja je u „igri“
Komisija proverava vozilo na razne načine, što uključuje pregled dokumentacije, vizuelni pregled, proveru funkcionalnosti, što može da znači i probnu vožnju, dodatna merenja mase i dimenzija (ukoliko je potrebno), itd.
Ukoliko članovi komisije odluče da vozilo ne može da dobije status oldtajmera, moraju da navedu napomene na osnovu kojih su dali negativno mišljenje.
Svaki od tri člana komisije daje svoj „glas“ – najmanje dva pozitivna glasa su neophodna da bi auto dobio status oltajmera.
Šta ako oldtajmer koji se uvozi već ima FIVA karticu?
Za ispitivanje vozila za koje je izdata FIVA identifikaciona kartica nije neophodna komisija, već predstavnik ovlašćene organizacije kojoj je podnet zahtev samostalno sprovodi aktivnost identifikacije vozila.
Međutim, ukoliko smatra da je potrebno, može da sprovede i ostale aktivnosti predviđene procedurom. Zapisnik se tada popunjava samo u delu koji se odnosi na identifikaciju vozila i potencijalne primedbe koje su uočene prilikom pregleda.
Ukoliko zbog tih primedbi vozilo ne ispunjava neki od kriterijuma Pravilnika, ispitivano vozilo može da dobije negativno mišljenje, odnosno neće mu se priznati status oldtajmera.
Kriterijumi koji se odnose na tehničke karakteristike, originalnost i očuvanost vozila
Izgled vozila treba u što većoj meri da odgovara originalnom stanju. Ukoliko neki deo nije dostupan i ne može da se proizvede (što se mora dokazati), može da se zameni delom koji odgovara periodu i to se mora dokumentovati.
Neke prepravke koje unapređuju bezbednost su dozvoljene, kao što su ugradnja sigurnosnih pojaseva, releja i savremenijih izvedbi sijalica farova.
Dozvoljena je i naknadna ugradnja servo-uređaja za upravljač, ali kako piše u Pravilniku „uređajem koji je proizvođač opciono predvideo za navedeni model vozila“. Dakle, ukoliko nije postojala verzija sa servo upravljačem, nije dozvoljeno da se naknadno ugrađuje.
Spoljašnjost vozila mora biti kompletna, ne sme biti u lošem stanju, ali se ne zahteva ni idealno (fabričko) stanje.
Korišćeni ton boje mora biti što približniji tonu boje proizvođača za taj model vozila (što podrazumeva i upotrebu metalik boje iako nije bila predviđena od strane proizvođača). Korišćenje dve ili više boja, kao i reklamni natpisi, dozvoljeni su ukoliko se dokaže originalna izvedba iz perioda.
Ne sme biti dubinske korozije. Važno – nije dozvoljeno koristiti zavarene veze umesto vijčanih, na primer, ili obrnuto.
Farovi i druga svetla
Svetlosni i svetlosno-signalni uređaji moraju što približnije odgovarati originalnim. Ukoliko vozilo nije fabrički opremljeno migavcima ili stop svetlima, moguće ih je naknadno ugraditi (ali nije obavezno!).
U tom slučaju moraju biti ugrađeni na takav način da se mogu ukloniti kako bi se vozilo vratilo u prvobitno stanje bez ikakve promene konstrukcije vozila.
Ugradnja savremenijih izvedbi sijalica farova spada u prepravke kojima se unapređuje bezbednost, pa je to dozvoljeno.
Snažniji motor od originalnog?
Motor može biti preuzet iz istog modela. Ukoliko se motor menja motorom drugačijih tehničkih karakteristika (radni ciklus, zapremina, snaga), obavezna je i zamena menjača.
Prepravka promenom tipa pogonskog agregata mora biti dokumentovana i potvrđena uverenjem (potvrdom) nadležne institucije u zemlji u kojoj je prepravka izvršena, odnosno u kojoj je prepravljeno vozilo bilo registrovano.
Prerada enterijera i moderno ozvučenje?
Unutrašnjost vozila mora biti kompletna i u dobrom stanju. Sedišta, nasloni za ruke, presvlake unutrašnjosti, kontrolna tabla, komande, pod i ostali elementi (npr. ručke na vratima, kederi, retrovizor, štitnici od sunca, ručice za prozore, unutrašnja svetla) moraju biti originalni ili restaurirani približno originalu. To se odnosi i na materijale, boje, ali i stil izrade unutrašnjosti.
Nije dozvoljeno da se montira volan kakav proizvođač nije predvideo.
U vozilu može biti prisutno moderno ozvučenje pod uslovom da odgovara unutrašnjosti vozila i da ne ometa vizuelni izgled.
Prepravljanje u kabriolet?
Prepravke vozila u celosti, tj. prepravke koje se odnose na karoseriju, odnosno nadgradnju i kabinu, nisu dozvoljene, osim ako su izvedene u skladu sa izvedbama iz perioda, što se mora dokumentovati. Dozvoljena je prepravka u okviru istog tipa vozila koja podrazumeva drugi oblik i namenu karoserije ukoliko su definisani dokumentacijom proizvođača.
Na primer, dozvoljena je prepravka kupea u kabriolet ili putničkog u teretno vozilo.
Dozvoljena je prepravka koja je izvršena i odobrena na vozilu pre više od 30 godina ukoliko je vozilo kao takvo bilo registrovano. Na primer, teretno vozilo staro 60 godina je prepravljeno pre 40 godina u specijalno vozilo (npr. u vatrogasno).
Da li replike mogu da se smatraju oldtajmerima?
Odgovor je kratak i jasan – ne.
Zatamnjena stakla – da li su dozvoljena?
Zatamnjenje stakala nije dozvoljeno, osim u slučaju vozila za koje je to predviđeno od strane proizvođača ili zbog njegove specijalne namene.
Spuštanje vozila i niskoprofilne gume – dozvoljeno?
Nije dozvoljeno da se menja sistem oslanjanja, kao ni da se smanjuje ili povećava klirens.
Ukoliko je moguće, dimenzije guma i točkova moraju odgovarati onima koje je proizvođač predvideo za taj model, a ukoliko nije moguće, koriste se pneumatici dimenzija koje najpribližnije odgovaraju originalnim.
Dozvoljena je zamena dijagonalnih pneumatika radijalnim. Izgled točkova mora odgovarati periodu.
Šta je sa trkačkim vozilima?
Vozila za takmičenja mogu da se smatraju vozilima od istorijskog značaja samo ako su se svojevremeno koristila za takmičenja, a očuvani su izgled i konstrukcija. U izuzetnim slučajevima, mogu se odobriti prepravke koje odstupaju od procedure, ako je prepravka u cilju održanja tehničke kulture i istorijskog nasleđa.
Kada bi Pravilnik mogao da se usvoji?
Za sada nema pouzdanih informacija. Pratimo situaciju i čim dođemo do bilo kakvih saznanja objavićemo ih. U svakom slučaju, ukoliko želite da uvezete oldtajmera, možda je najbolje da tu ideju odložite dok Pravilnik ne bude usvojen, kao i dok čitava procedura ne bude uređena i budu omogućeni svi uslovi za njeno sprovođenje u praksi.
Naravno, usvajanjem ovog Pravilnika otvara se i put za rešavanje raznih problema sa kojima se susreću vlasnici postojećih, tj. već registrovanih oldtajmera u Srbiji.
(Pančevac/Polovni automobili)