KASNE SUBVENCIJE ZA ZAMENU STARIH DIZEL-VOZILA 17 godina prosek starosti vozila u Srbiji

12:24

09.01.2024

Podeli vest:

pexels-gustavo-fring

Pre godinu dana Vlada Srbije je usvojila Program zaštite vazduha u Republici Srbiji od 2022. do 2030. godine. Reč je o akcionom planu, a jedna od mera, koja treba da pozitivno utiče na kvalitet vazduha, jeste finansijski podsticaj države za zamenu najstarijih dizel-vozila.

Plan je jednostavan – iz budžeta će se izdvojiti novac da se građani stimulišu da svoja dizel-vozila stara više od petnaest godina zamene onim koja manje zagađuju životnu sredinu. On je naišao na veliko odobravanje javnosti i mnogi građani Srbije su videli šansu da se napokon reše svojih krntija. Međutim, prijavljivanje zainteresovanih još uvek nije moguće, premda je trebalo, prema planu državnih institucija, da čitava akcija počne još u oktobru.
Problem je u tome što još nisu usvojeni kriterijumi za prijavljivanje građana i reciklažnih centara, što je preduslov za objavljivanje javnog poziva za sve zainteresovane koji bi učestvovali u procesu reciklaže vozila. Bilo je planirano da 1. januara 2024. godine počne dodela subvencija, a po svemu sudeći, čitav proces se pomera.

 

Proces na čekanju

Prema tvrdnjama nadležnih iz Agencije za bezbednost saobraćaja, pravilnik koji će regulisati ovu oblast uskoro treba da ugleda svetlost dana. To bi trebalo da se desi veoma brzo, nakon čega će početi prijavljivanje zainteresovanih. Naime, Agencija za bezbednost saobraćaja daće predlog mehanizama podrške za otpremanje starih dizel putničkih automobila, teretnih vozila i autobusa u reciklažne centre. Vredi istaći da su partneri u realizaciji ovog važnog ekološkog projekta Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstvo zaštite životne sredine.
Da podsetimo, državna subvencija za nabavku ekološki čistijih vozila iznosiće 2.100 evra za kupovinu putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila (kamioni čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 12 tona) i 2.900 evra za kupovinu autobusa. Takođe je naglašeno da finansijski podsticaji pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih vozila sa standardom „Evro 6”.

 

Za realizaciju planova iz Programa zaštite vazduha u Republici Srbiji od 2022. do 2030. godine najavljena su ulaganja od 2,6 milijardi evra, od kojih je 102 miliona evra namenjeno za obnovu voznog parka Srbije. Cilj je da do 2025. godine građani zamene 122.300 vozila, a u 2026. godini još 17.900 starih autobusa, kamiona i automobila.
Prosek starosti automobila u Srbiji je sedamnaest godina, što je znatno više od onog u Evropskoj uniji, koji iznosi dvanaest godina. Najavljena akcija subvencija za zamenu starih dizelaša treba da popravi ovaj prosek i da pomogne da se na putevima u Srbiji voze nešto mlađi automobili.

Slučaj Nemačke

Nedavno je nemački ustavni sud odlučio da izvršna vlast Savezne Republike Nemačke više ne može da računa na 60 milijardi evra (u pitanju su nepotrošena sredstva namenjena pandemiji kovida 19), niti ih može preneti u novu fiskalnu godinu. Kako bi mogla da usvoji novi budžet, Nemačka je morala da ukine neke programe, a jedan od njih je onaj o ubrzavanju elektrifikacije voznog parka. Naime, prema prvobitnom projektu, trebalo je da ova državna pomoć bude dodeljivana do kraja 2024. godine, ali će se okončati godinu dana ranije.
Zanimljivo je da se na nemačkom tržištu ne beleži rast prodaje električnih vozila. Visoke cene, ograničen domet i nedostatak stanica za punjenje, posebno u ruralnim područjima, uticali su na to da vozila na baterije nisu više popularna na najvećem evropskom tržištu.

 

(Pančevac)

PANČEVAC PRETUČEN NA DOČEKU, PREMINUO NA BOŽIĆ

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre postavljanja komentara, molimo pročitajte i složite se sa uslovima korišćenja


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.