SEDAM OD OSAM UDŽBENIKA BIOLOGIJE ZA 8. RAZRED MORAĆE DA ISPRAVE SPORNE DELOVE: Propagiranje tolerancije može se uraditi na mnogo jasniji i prijemčiviji način

09:45

06.10.2022

Podeli vest:

printscreen/yt: Dnevnik
printscreen/yt: Dnevnik

Svi osim jednog izdavača moraće da menjaju udžbenike iz biologije za 8. razred osnovne škole, tačnije da ponovo izmene lekciju o „biološkom smislu adolescencije“, u kojoj piše da pored ženskog i muškog postoji i međupol. Sporna lekcija bila je tema i skupštinskog odbora za obrazovanje.

Da to što su rođeni kao dečak i devojčica – ne mora tako da ostane, da postoje osobe rođene „u pogrešnom telu“, piše u udžbenicima biologije za 8. razred. Ali neće još dugo. Naime, nakon što je u javnosti pokrenuta polemika, Ministarstvo prosvete pokrenulo je proceduru da se formulacija preispita i saopštava da će morati da se menja.

„Kada govorite osmaku koji je adolescent, kada dolazi do nekih hormonskih poremećaja, mislim da se propagiranje tolerancije može uraditi na mnogo jasniji i prijemčiviji način nego kao što je to urađeno u konkretnom udžbeniku. Ta predznanja učenici stiču u drugoj polovini srednjeg obrazovanja, a ne u vremenu kada idu u osmi razred“, navodi ministar prosvete Branko Ružić.

Sporna lekcija dovela je i do spora na skupštinskom Odboru za obrazovanje.

„Mi nismo rođeni kao muškarci i žene, da prevedem ovo, nego ćemo kroz sociološki razvoj ne znam kada i kako psihofizički da preispitamo ko smo i šta smo i da donesemo odluku da li smo muškarci ili žene, to kaže udžbenik biologije“, kaže Boško Obradović, narodni poslanik.

Narodni poslanik Zoran Lutovac navodi da je to video ne kao opredeljenje – da li će se neko opredeliti da li je muško ili žensko, nego da li će onaj koji ima problem sa tim imati šansu da to kaže.

Ispraviti nedostatke u sedam od osam odobrenih udžbenika

Nacionalni prosvetni savet je naveo i da ne sme biti ideologije u lekcijama. Stručnu ocenu kvaliteta rukopisa daje Komisija Zavoda za unapređivanje obrazovanja, koja je utvrdila da treba ispraviti nedostatke u sedam od osam odobrenih udžbenika.

Osporeni program usvojen je pre dve godine, a primenjuje se od prošle. Autori udžbenika kažu da su lekcije pisali na naučnim činjenicama, u skladu sa prihvaćenim planom i programom.

„Ne možemo da poreknemo da u našem društvu postoje ljudi koji se prosto ne osećaju da pripadaju onom polu kojeg su, i da takvi ljudi postoje. Akcenat ovih lekcija je na razvijanju razumevanja i tolerancije u našem društvu i među našim učenicima“, objašnjava Milica Mirojević, autorka udžbenika.

Ni među pravnicima ne postoji saglasnost o usklađenosti sporene lekcije o rodu sa Ustavom i zakonima.

„Ustav ne poznaje rod kao kategoriju, on poznaje pol i govori o ravnopravnosti polova, dakle muškarca i žene“, kaže pravnik Slobodan Orlović.

Emila Stojanović, akreditovana realizatorka obuke Nacionalne akademije za javnu upravu u oblasti rodne ravnopravnosti i zaštite od diskriminacije navodi da Ustav kaže – svako dete ima pravo na očuvanje svog identiteta.

„Mi imamo različite identitete – nacionalni, religijski, rodni. Dakle, svako dete ima pravo da očuva taj identitet“, kaže Stojanovićeva.

Ministarstvo prosvete saopštava da će sedam od osam izdavača udžbenika biologije dobiti obrazloženje i rok u kojem su dužni da dostave ispravljen rukopis Zavodu za unapređenje obrzovanja.

 

(RTS)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre postavljanja komentara, molimo pročitajte i složite se sa uslovima korišćenja


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.