KAKO SE RODILA IDEJA O NAJMASNIJOJ MANIFESTACIJI: Slaninijada pre 35 godina nastala iz rivalskog inata Kačarevaca
Po svemu sudeći Kačarevo ima nešto veoma posebno: ljude, koji očigledno mnogo vole svoje mesto. A u tome nekada nemaju granice i često se žestoko nadmeću, poput nekih ljutih rivala. Naravno, u granicima fer-pleja i kroz originalne šale na svoj ili tuđ račun. Zapravo, oni mnogo toga rade iz inata, pa je iz jedne takve situacije, rasprave, ljutog rivaliteta, a možda i ponajviše iz ogromne želje da urade nešto posebno za svoje mesto, nastao i njihov najveći brend „Slaninijada”. I to baš u ovo vreme pre tačno 35 godina.
Svetska „Slaninijada”, kako je Kačarevci rado zovu, jedna je od takvih korisnih posledica rivaliteta i inata.
Naime, u jednoj seoskoj kafani sada već daleke 1988. godine jedno stalno društvance započelo je raspravu o svinjokolju, pripremi raznih specijaliteta, sušenju mesa, pa i o pravljenju dobre slanine. Svako za stolom tvrdio je da upravo on pravi najbolju, najukusniju, najdeblju, jednostavno najbolju slaninu.
I ko zna dokle bi stigla rasprava da se neko nije dosetio i odmah organizovao takmičenje s degustacijom.
Tako je održana prva tada lokalna „Slaninijada”, uz proglašenje pobednika, zdravicu, čestitanja, pa i ljutnju…
Ali Kačarevci ne bi bili Kačarevci da se nisu dosetili da u Banatu, Vojvodini, Srbiji i svetu ima još ljudi sličnih njima koji bi da se takmiče, odmere kvalitet vlastitih proizvoda, razmene recepte i poneku poslovnu tajnu. I da dobiju nagradu, jer nema takmičenja bez nagrade.
I za samo dve nedelje, 16. januara 1988, Kačarevci su organizovali prvu „Slaninijadu”, zajedno s balom. Tom prilikom su izložena 42 uzorka slanine, a nagradni fond je iznosio okruglo 100.000 tadašnjih dinara. Potom je krenula druga i tako sve do trideset pete, koja će biti održana sredinom februara.
Većina gostiju poseti Kačarevo u vreme „Slaninijade” zbog specijaliteta i jeftinije kupovine, ali organizatori misle i na zabavu posetilaca. Prateće manifestacije su svojevrsni zaštitni znak svake od kačarevačkih gastronomskih fešta. Bilo da je reč o likovnim izložbama, sportskim nadmetanjima u tradicionalnim narodnim veštinama, degustaciji starih, ukusnih i pomalo zaboravljenih jela, ručnim radovima, svinjokolju uživo, skulpturama izrađenim od tabli slanine ili o najobičnijoj narodnoj zabavi za telo, ali i za dušu. To je tajna popularnosti i trajanja naše „Slaninijade”, jer svako može da nađe ponešto za sebe i da, barem na nekoliko časova, zaboravi svakodnevne brige.
„Slaninijada” je najveća privredno-turistička manifestacija u ovom delu zemlje, a jedinstvena u svetu po svojoj sadržini. Upravo zbog te svoje specifičnosti od samog početka izaziva veliko interesovanje u celom svetu, tako da je za nekoliko godina postojanja poprimila internacionalni karakter.
Turistički klub „Slaninijada” Kačarevo kao organizator želi da stvori manifestaciju koja bi ostvarila veliki komercijalni efekat na širem području opštine.
Neki efekti kojima se može pohvaliti „Slaninijada” vidljivi su i sada, a to su, najpre, podizanje i pospešivanje proizvodnje i tova svinja u individualnom sektoru, doprinos u podizanju kvaliteta proizvoda od mesa, pre svega slanine, kao i razvoj seoskog turizma.
A to će ponovo biti vidljivo između 16. i 19. februara, kada će desetine hiljada gurmana s raznih strana moći da uživaju u gastronomskom carstvu najraznovrsnijih specijaliteta, koje će pripremiti oko četiristo izlagača, kao i u brojnim pratećim kulturnim i zabavnim sadržajima.
(Pančevac / Jordan Filipović)