AVION IZ UTVE OSVAJA MEĐUNARODNO TRŽIŠTE „Sova“ leti za Meksiko i Tursku
„Sova” ima kabinu široku 120 centimetara (47 inča), podesiva sedišta, pedale za pilota i studenta/kopilota i dosta prostora za putnike, te se može koristiti za izviđanje i fotografisanje iz vazduha, ali i nošenje lakog ili vežbovnog naoružanja, uz ugradnju odgovarajuće opreme.

Kupcu iz Meksika biće isporučena luks varijanta aviona sa benzinskim motorom, dok se za poznatog kupca iz Turske razvija varijanta letelice sa dizel-motorom.
Posle šest godina razvoja i ispitivanja i samo nekoliko meseci po dobijanju tip sertifikata (homologacionog lista), novi proizvod pančevačke Utve, avion „sova”, uspešno je izašao na međunarodno tržište i uskoro će leteti nebom Meksika. Prvi kupac ovog jednomotorca, modernizovane verzije UTVE-75, pazario je varijantu aviona sa benzinskim motorom „lycoming” u luks varijanti i letelica će, prema rečima Aleksandra Petrovića, rukovodioca Razvoja i projektovanja, biti upisana u civilni registar vazduhoplova Meksika.
„Zanimljivo je da su kupci izabrali našu ’sovu’ nakon probe aviona u letu, što nama daje satisfakciju da smo napravili dobar proizvod. Ovim će biti krunisan posao na sertifikaciji, koji je Utva uradila zajedno sa Direktoratom civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije. Time, takođe, pokazujemo i da je legislativa u domenu sertifikacije civilnih vazduhoplova Republike Srbije dobra i priznata od drugih članica međunarodne organizacije za civilni saobraćaj (ICAO)“, naglašava Petrović i dodaje da pančevačka fabrika aviona aktivno radi i na projektovanju aviona „sova” sa dizel-motorom, a da je plan poslovanja u domenu razvoja za sledeću godinu i sertifikacija tog novog proizvoda. Razvoj ovog aviona podstaknut je, kažu u fabrici, interesovanjem i zahtevima poznatog kupca iz Turske.
„Sledeće godine očekujemo proboj i na to tržište. Avion koji radimo za poznatog kupca u Turskoj imaće slične performanse kao „sova” sa benzinskim motorom, s tim što će koristiti drugi tip goriva, JET-A1 ili dizel, i u toj varijanti njegova potrošnja će biti skoro upola manja. Takve karakteristike našeg aviona veoma su značajne za korisnike, kao što su avio-škole i sportski klubovi, kojima je cena eksploatacije najvažnija prilikom odabira letelice. Oni traže avione sa manjom potrošnjom goriva, ali i manjim negativnim uticajem na životnu sredinu”, ističe za „Politiku” Aleksandar Petrović, rukovodilac Razvoja i projektovanja u Utvi, koja je posle četiri i po decenije od poslednjeg dobila napokon tip sertifikat, potvrdu da „sova” ispunjava sve sigurnosne standarde i tehničke zahteve u vazduhoplovstvu.
Ovaj jednomotorni avion, niskokrilac metalne konstrukcije tipa poluljuske, sa četiri sedišta u konfiguraciji „side-by side” u dva reda i fiksnim stajnim trapom, pogodan je za početnu obuku i selekciju pilota, aero-taksi usluge, sportsko letenje, turizam. „Sova” ima kabinu široku 120 centimetara (47 inča), podesiva sedišta, pedale za pilota i studenta/kopilota i dosta prostora za putnike, te se može koristiti za izviđanje i fotografisanje iz vazduha, ali i nošenje lakog ili vežbovnog naoružanja, uz ugradnju odgovarajuće opreme. U trenutku kada pančevačka Utva obeležava 86 godina postojanja, osim timova inženjera, tehničara i mehaničara, aktivno radi i sektor prodaje i to na plasmanu aviona „lasta”.
„Naredne godine očekujemo da imamo uspeha u prodaji, jer sve do sada postignuto, kulminacija je planiranja i rada u prethodnih nekoliko godina, od kada je Utvu preuzela firma „Jugomport SDPR“. „Utva – avio-industrija“ danas pokazuje primeran način poslovanja i postizanja ciljeva, na čijoj listi visoko mesto zauzima zadovoljenje zahteva kupaca, što je i politika Utve, zaključuje Aleksandar Petrović.
(Pančevac/Politika)