
REZULTATI PREDŠKOLSKOG PROGRAMA „GODINE UZLETA”: Deca vole nove izazove

Svet se ubrzano menja, a novi klinci su drugačiji i odrastaju u savremenim okolnostima zato im prija kreativna sredina za igranje, učenje i promišljanje
Predškolske ustanove u Srbiji, a među njima su i vrtići pančevačke „Dečje radosti”, ostvarile su napredak u kvalitetu rada i primeni osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta”, pokazala je studija koja je realizovana u okviru projekta Ministarstva prosvete „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje”.
Studija je sprovedena na reprezentativnom uzorku od 190 vrtića u okviru 25 predškolskih ustanova korišćenjem metodologije spoljašnjeg vrednovanja koja je predviđena Pravilnikom o vrednovanju kvaliteta rada ustanove. Pored neposrednog uvida u ostvarivanje vaspitno-obrazovnog rada, analizirana su dokumenta ustanove i anketirano je više od 2.000 roditelja i 1.500 vaspitača, kao i predstavnika uprave i lokalne zajednice.
Da podsetimo, pančevački mališani su deo programa simbolično nazvanog „Godine uzleta” čiji je cilj razvijanje sposobnosti za celoživotno učenje, samopouzdanje, otvorenost, radoznalost, istrajnost, otpornost i kreativnost. Zajedničkim učestvovanjem dece i odraslih u prostoru koji je inspirativan dete može slobodno da istražuje, da se igra, da promišlja, da sarađuje s drugima, isprobava i upoznaje svet oko sebe. Vaspitači nemaju gotova rešenja i modele rada sa decom.
Oni su kreatori programa rada, koji grade zajedno sa decom i roditeljima, razvijaju odnose i modele učešća, kreiraju i razvijaju sredinu za igranje, učenje, promišljanje i istraživanje.
Moderna pedagogija
Jednostavno, velika promena samog predškolskog obrazovanja prilagođena je novim generacijama jer se svet ubrzano menja, a novi klinci su drugačiji i odrastaju u okolnostima koje pre neku godinu nismo mogli ni da zamislimo. Zato je važno da se na te izazove odgovori u periodu najranijeg detinjstva, kada se razvijaju sposobnosti za celoživotno učenje, i stoga je i uvedena „Godina uzleta”.
Reč je o novom pristupu, odnosno reformskom impulsu u delatnosti predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Sami programi rada sa decom urađeni su u skladu sa savremenim teorijama u ovoj oblasti i principima naprednih međunarodnih obrazovnih politika. Brojna istraživanja govore o značaju ranog detinjstva, odnosno da mališani u ovom uzrastu pokazuju veliki potencijal za učenje i razvoj kompetencija. Stoga kvalitetno učenje u ranom detinjstvu utiče pozitivno na dalji život dečaka i devojčica – u ranom detinjstvu u njima se razvijaju krila za uzlete tokom kasnijeg života.
Nacionalni projekat
U periodu od tri godine organizovane su obuke koje je pohađalo više od 23.300 vaspitača, stručnih saradnika i direktora, razvijen je sistem mentorske podrške putem kog je 90 mentora obezbedilo pomoć za 162 javne predškolske ustanove, razvijeni su modeli stručnog usavršavanja i razmene iskustva i primera dobre prakse između ustanova i pripremljeno je sedam priručnika/vodiča iz različitih oblasti. Da podsetimo, Ministarstvo prosvete, uz podršku Svetske banke, realizuje projekat „Inkluzivno predškolsko vaspitanje i obrazovanje”, vredan 47 miliona evra. Uz podršku ovog projekta grade se novi i dograđuju postojeći objekti predškolskih ustanova i jačaju kompetencije praktičara za primenu novih osnova programa unapređivanjem stručnog usavršavanja, unapređivanjem vrednovanja kvaliteta rada predškolskih ustanova, kao i aktivnostima u vezi sa unapređivanjem inicijalnog obrazovanja vaspitača.
Pančevac/Z.St.