PANČEVO Umetnički performansi na otvaranju 21. Bijenala umetnosti
21. Bijenale umetnosti u Pančevu, koje se pod sloganom „Ispiranje“ održava od 25. maja do 25. juna svečano će biti otovoreno u subotu u 16 sati u Narodnom muzeju Pančevo, gde je od 16.30 na programu i performans „Čišćenje zemlje“, francuske umetnice Barbarae le Begek Fridman.
Od 18 sati u prostoru Galerije Milorana Bate Mihailovića na programu je performans „Čist umetnik“ domaćeg umetnika Vaštaga Vendela.
Barbara le Begek Fridman je umetnica nastanjena u Francuskoj, koja u svojim radovima istražuje dijalog između unutrašnjih i spoljnih pejzaža kroz medije kao što su crtež, video, zvuk, instalacija i fotografija. Njena praksa dovodi u pitanje koncept etiketiranja, kao i nepropustljivost „kutija” u kojima pokušavamo da se razvijamo. Značajno mesto u njenom radu zauzima i pojam paradoksa, što se ispoljava, na primer, kroz stavove da ništa ne postoji bez svoje suprotnosti, da je odsustvo forma prisustva ili da je svaka granica istovremeno tačka susreta. Stavove koje često koristi kao metod za preispitivanje, odnosno osporavanje onoga što se čini kao jedinstvena i neporomenljiva stvarnost.
Barbara le Begek Fridman o performansu koji će biti izveden na otvaranju Bijenala umetnosti kaže:
Performans „Čist umetnik“ Vaštaga Vendela počiva na istoimenom polivalentnom pojmu, koji nadrasta svoje inicijalno i doslovno značenje. Stoga, on je funkcionalan u mnogim slojevima promišljanja, iako njegov semantički fundament direktno aludira na određeno stanje svesti. Pojam „čist umetnik“ prvenstveno uranja u kontekst i norme svakodnevice, čime umnogome izmiče isključivosti zahteva visoke kulture.
Prema rečima autora, performans „Čist umetnik“ razvija sopstvenu definiciju i fantaziju koja bi zapravo ojačala čovekovu vezu sa prirodom bez ikakve emulacije sposobnosti drugih bića. Ukazuje se na humanistički i antropološki aspekt kao progresivnu nužnost, u kojoj bi organizam bio prilagođen da živi u negostoljubivom okruženju kroz umetničko-telesnu modifikaciju u kojoj se čin približava političkoj i praktičnoj socijalnoj perspektivi.
Vaštag Vendel je vizuelni umetnik iz Srbije. Diplomske i master studije završio je pri Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu na smeru slikarstvo 2012. godine, a iste godine upisuje doktorske umetničke studije. Umetničke projekte do sada je realizovao u Diseldorfu, Boholtu, Monpeljeu, Beogradu. Dobitnik je nekoliko nagrada, a dela mu se nalaze u privatnim kolekcijama u Londonu, Diseldorfu, Jekaterinburgu i Trentonu (Nju Džerzi). Realizuje umetničke projekte kroz film, performans, instalacije, akcije i dizajn. Izučava vizuelni, konceptualni i peformativni pristup suočen sa problemima društvene integracije i progresa, pružajući uvid u analitičke i umetničke procese.
Da podsetimo, više od dvadeset domaćih i inostranih umetnika/ca i kolektiva pozvani su u okviru 21. Bijenala umetnosti u Pančevu predstave ili realizuju radove u vezi sa terminom ispiranje, odabirajući sami neku od brojnih asocijacija koje se vezuju za ovaj termin. U tom procesu su mogli da se oslone na neka od sledećih pitanja: Koliko se osećamo ispranim, izmorenim, isceđenim, rastvorenim? Da li je proces ispiranja proces uklanjanja ili pronalaženja nečeg? Da li se rasna mržnja, mizoginija, homofobija mogu isprati? Da li se tragovi porodičnog nasilja, ratnih zločina, zlostavljanja mogu (i)sprati? Da li se vodom mogu isprati otpaci iz prehrambene industrije, ili bilo koje druge grane industrije? Koji je odnos između ispiranja i zaborava?