PANTRANSPORT: Od ponedeljka izmena trase zbog snimanja serije Pasjača
Trideset jednog fotografa, među kojima i Pančevca Zorana Jovanovića Mačka, kolega Zoran Raš okupio na izložbi u Konaku knjeginje Ljubice pod nazivom „Fotografije koje se pamteˮ
Trideset jednog fotografa, među kojima i Pančevca Zorana Jovanovića Mačka, kolega Zoran Raš okupio na izložbi u Konaku knjeginje Ljubice pod nazivom „Fotografije koje se pamteˮ
„Fotografije stvaramo i čuvamo kao najverodostojniji dokaz jednog vremena. One najbolje objavljivane su stotine puta zato što su u jednom kadru na upečatljiv način opisale ne samo jedan događaj već i jednu epohu. I mnogo godina kasnije i dalje su aktuelne pa su time postale antologijske“, kazao je poznati beogradski fotograf Zoran Rašević Raš, objašnjavjaući motiv da napravi izložbu od svojih kolega pod nazivom „Fotografije koje se pamte“, otvorene u Konaku knjeginje Ljubice,
Nije skupio njihova dela, nego ih je ovaj put izvukao ispred objektiva zajedno sa nekim od njihovih najreprezentativnijih radova u njihovim rukama. Stvorio je tako novu emociju, dajući nam tako priliku da zadovoljimo prirodnu ljudsku strast da se upoznamo, pa i zbližimo, sa ljudima koji su svojim fotograifjama uspevali da nas duboko potresu, opomenu, zamisle, ponekad i nasmeju, zabave, i oduhove, ali uvek uzdignu.
Izložba s jednom fotografijom
Izložbu samo s jednom fotografijom „Kosač protiv Nato alijanse i mima“ Zoran Jovanović Mačak, upravo sa onom sa kojom se slikao za izložbu „Fotografije koje se pamteˮ, priredio je u aprilu ove godine u Pres centru UNS-a. Razlog je bio dvostruk.
– Nesebično mogu da kažem da je simbolično opisala sva naša stradanja za vreme agresije. To je jedan od razloga zašto izlažem samo nju. Drugi razlog je što je ista doživela bezbroj kršenja autorskog prava u pisanim i TV medijima, a posebno u elektronskim. Zato pored nje izlažem i 40 mimova izvedenih na više jezika koji su nastali širom sveta, ali i kod nas u Srbiji – kazao je tada Mačak.
Inače, „mimˮ, ko ne zna, mi na internetu je viralni sadržaj u obliku slike kojem korisnici po svom nahođenju dodaju svoj sadržaj, uglavnom zabavan ili podsmevajući, zadržavajući osnovnu prepoznatljivost.
A među fotografijama koja su nam davala spoznaju o vremenu u kojem živimo, i po kojima će i buduće generacije suditi o nama u Srbiji na prelomu dva veka, našlo se i fotografsko svedočanstvo iz vremena bombardovanja Pančeva, koje je načinio jedan od najboljih fotoreportera i fotografa u Srbiji, Pančevac Zoran Jovanović Mačak. Reč je več o čuvenoj fotografiji „Milosrdni anđeo – Kosačˮ, na kojoj seljak poljoprivrednik koji je odmah, pošto je po zna koji put pogođena Rafinerija 8. juna pred samo potpisivanje mirovnog sporazuma, biciklom otišao da pokosi njivu ispod crnog ogromnog dima punog nafte i otrova. Nećemo je više objašnjavati jer ova fotografija onim što je pobudila u ljudima i što je ostavila kao sećanje potomcima, postala je prava umetnost jer kako reče Raš povodom ove izložbe – „one najbolje (fotografije) objavljivane su stotine puta zato što su u jednom kadru na upečatljiv način opisale ne samo jedan događaj već i jednu epohu. I mnogo godina kasnije i dalje su aktuelne pa su time postale antologijskeˮ.
Fotografije su iz raznih oblasti, i kako reče Raš: „Pored ratne, tu je lajf fotografija, sportska, konceptualna, rok, modna, filmska, podvodna, portreti. Među kolegama koje sam imao čast da fotografišem je Tomislav Peternek, doajen srpske fotografije, Goran Tomašević, dobitnik Pulicerove nagrade za fotografiju, Predrag Mitić, čija se fotografija nalazi u Muzeju primenjene umetnosti kao nacionalno blago, Miloš Cvetković, jedan od najpoznatijih ratnih fotoreportera, profesori Branimir Karanović i Aleksandar Kelić, Brajan Rašić, fotograf Rolingstonsa i najpoznatijih svetskih muzičkih zvezda. Tu su i Petar Kujundžić, Dušan Vranić, Dragoljub Zamurović, Željko Šafar, Emil Vaš, Imre Sabo, Nenad Marjanović, Goranka Matić, čije su fotografije ilustrovale najveće i najpoznatije medije svetaˮ.
Pošto i samo gledanje preko društvenih mreža fotografija sa fotografima i njihovim fotografijama, koje je Rash načinio, već u nama pobuđuje radoznalost i uzbuđenje, sigurno je da će pravi doživaljaj biti i otići do Konaka knjeginje Ljubice. Izložba je otvorena do 30. septembra.
(Pančevac / N. Simendić)