ŠTA KADA BATERIJA ZAKAŽE Koliko dugo traju pre nego što postanu neupotrebljive
Baterije električnih vozila imaju ograničen vek trajanja i postepeno se degradiraju – hemijski i fizički procesi smanjuju njihovu sposobnost da drže punjenje tokom vremena.
Zbog toga se performanse baterije smanjuju s godinama, što pokreće važna pitanja za kupce novih ili polovnih električnih vozila o dugovečnosti baterija, trajnosti njihovih komponenti i opcijama kada baterije dosegnu kraj svog životnog veka.
Koliko traju električni automobili?
Savremena električna vozila projektovana su da traju između 15 i 20 godina, što je uporedivo, a ponekad i duže od tradicionalnih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE).
Ključni faktor njihove dugovečnosti je baterija. Smatra se da baterija dostiže kraj svog veka trajanja kada njen kapacitet padne ispod 70 do 80 odsto originalnog.
Međutim, napredak u tehnologiji baterija pokazuje da mnoga električna vozila sada zadržavaju svoje performanse i nakon ovog praga, što znači da bi upotreba ovog kriterijuma za ocenu kraja veka trajanja mogla postati zastarela.
Mnogi proizvođači automobila nude garancije u proseku osam godina ili 160.000 kilometara, ali podaci iz prakse pokazuju da baterije često traju mnogo duže.
Zamena baterija – tajming i troškovi
Zamena baterija predstavlja najveći trošak vlasnika EV-a.
Iako su rane generacije EV baterija pokazivale bržu degradaciju, savremene baterije s naprednim tehnologijama i sistemima upravljanja sada su znatno trajnije.
Ako dođe do problema, često je moguće zameniti samo pojedinačne ćelije ili module, umesto cele baterije, što štedi novac i resurse.
Prema studiji Recurrent-a u SAD, zamena baterija je retka i obuhvata samo 2,5 odsto vozila svih modela i godina, osim u slučaju većih povlačenja proizvoda.
Ako je ipak potrebna kompletna zamena, troškovi se značajno razlikuju širom Evrope u zavisnosti od modela vozila, veličine baterije i zemlje, jer cene zavise od lokalnih troškova rada i tržišnih uslova.
U Nemačkoj, cena zamene EV baterija kreće se od 4.500 do 18.600 evra, u zavisnosti od tipa baterije, veličine i proizvođača vozila. Tesla Model 3 ima najpovoljnije opcije zamene, dok su modeli S i X skuplji. Slično važi i za brendove poput BMW-a i Nissana, koji takođe imaju širok raspon cena.
Cirkularna ekonomija i reciklaža
Kada EV dostigne kraj svog veka trajanja, cirkularna ekonomija nudi održiv način produžavanja korisnosti njegovih komponenti, posebno baterija.
Čak i nakon što više ne mogu da pokreću vozilo, baterije visokog napona često zadržavaju značajan kapacitet. Trenutno se ove baterije mogu prenameniti za manje zahtevne aplikacije, poput stacionarnih energetskih sistema.
Ipak, prenamena nosi izazove, uključujući osiguranje pouzdanosti i bezbednosti ovih baterija. Takođe, odlaže reciklažu i oporavak vrednih materijala, što može usporiti napredak u smanjenju oslanjanja na ekstrakciju novih sirovina.
Kada baterije više nisu upotrebljive ni za jednu svrhu, reciklaža postaje ključna. Litijum-jonske baterije sadrže materijale poput litijuma, kobalta i nikla, koji se mogu povratiti i smanjiti potrebu za novim rudarstvom.
Napredne metode reciklaže, poput hidrometalurgije i pirometalurgije, omogućavaju efikasan oporavak ovih materijala, piše Euronjuz.
PLAN ZA ELEKTRIČNI AUTOMOBIL: Novi Folksvagen koštaće 20.000 evra