NAKON 36 MESECI RADA PROBIJENA JE DESNA CEV TUNELA LAZ: Uloženo je mnogo muke i znoja, do probijanja leve cevi ostalo je manje od 120 metara FOTO
Nakon 36 meseci mukotrpnog rada i prevazilaženja prepreka u vidu veoma komplikovanih geoloških uslova, konačno je probijena desna cev u tunelu Laz. Ovaj tunel na deonici auto-puta Miloš Veliki dug je 2843 metra i jedan je od najvećih izazova za kineske radnike. Njegova gradnja krenula je u martu 2020. godina uz veoma komlikovane uslove, a konstantno su se smenjivanjale sekcija dobrog i lošeg materijala i od izvođača se zahtevalo prilagođavanje različitim tehnologijama gradnje.
„Na dužini cevi od 2665 metara imali smo razliku u spajanju dve cevi od samo dva centimetra visinski i samo sedam centimetara položeno, što se može oceniti kao veoma precizno i za svaku je pohvalu”, kazao je odgovorni izvođač za tunele Nikola Miljković.
Ipak, za neimare na ovom projektu nema odmora, pa su preostali građevinski radovi u punom jeku.
„Tunel je probijen u kalotnom delu, preostalo je da se završi manje od 100 metara oporaca, sa obe strane se vrši iskop, nastavljamo sa izradom temelja, hidroizolacijom i postavljanjem sekundarne obloge tunela”, precizirao je rukovodilac nadzora za tunele Blažo Dutina.
Do proboja leve tunelske cevi ostalo je nešto manje od 120 metara, pa su radovi ubrzani a povećan je i broj radnika.
„Iskop se vrši i sa izlaznog i sa ulaznog portala, trenutno smo u laporima na izlaznom portalu, taj materijal je pogodan za kopanje, dnevno se vrši tri metra iskopa, ali uskoro očekujemo pojavu jedne rasedne zone odnosno prelazak na dijabaznu formaciju, pa je očekivan sporiji dnevni napredak, ali u svakom slučaju kraj aprila je krajnji rok za proboj ove cevi”, istakao je Dutina.
Laz je trenutno najduži tunel u Srbiji, njegova gradnja prolazila je kroz različite faze, a inženjeri Blažo i Nikola kažu da je na njegovoj gradnji bilo i teških i lepih trenutaka, ali da im je učešće na ovom projektu značajno promenilo živote i to na bolje, pre svega jer su dobili mogućnost da rade i usavršavaju se u svojoj zemlji.
„Najteži trenutak kojeg ću se uvek sećati dogodio se na samom početku iskopa sa izlaznog portala kada je cela tunelska konstrukcija potonula bukvalno preko noći i moralo je da se sruši 20 metara i da se gradi iz početka”, seća se Blažo Dutina.
A kada je reč o lepim trenucima Nikola Miljković ističe dinamiku posla, druženje sa kineskim kolegama koje je izuzetno korektno a kao satisfakcija za rad i zalaganje, ovaj mladi inženjer proglašen je od strane kineskih kolega za najboljeg radnika 2022. godine, kada mu je uručen i Sertifikat časti.
(Pančevac/RINA)