IZAŠAO „PANČEVAC”: Ono što morate da znate
Pomoćnica direktora Anita Dukovski o studijskoj poseti Bolonji za predstavnike devet resursnih centara
Pomoćnica direktora Anita Dukovski o studijskoj poseti Bolonji za predstavnike devet resursnih centara
Nedavno su predstavnici pančevačke ŠOSO ”Mara Mandić” zajedno s kolegama iz srpskih škola, koje imaju status resursnog centra i predstavnicima Ministarstva prosvete obišli Regionalni centar za asistivnu tehnologiju u Bolonji i Centar za podršku grada Bolonje, kao i dve osnovne škole u ovom gradu.
Da podsetimo, studijska poseta realizovana je u okviru Projekta „Unapređeni ravnopravni pristup i završavanje preduniverzitetskog obrazovanja za decu kojoj je potrebna dodatna obrazovna podrška – Učimo svi zajedno“ u cilju upoznavanja sa sistemom inkluzivnog obrazovanja Republike Italije i organizacijom pružanja dodatne podrške detetu i učeniku, posebno u oblasti asistivne tehnologije. Reč je podršci resursnim centrima kroz gore navedeni projekat koji realizuje Ministarstvo prosvete u saradnji sa UNICEF-om uz podršku Delegacije Evropske unije u Srbiji.
Tim povodom razgovarali smo s Anitom Dukovski, pomoćnicom direktora ŠOSO ”Mara Mandić” za Resursni centar i koja je zadužena za realizaciju projekta i vođenje ove nove organizacione jedinice u obrazovnom sistemu na teritoriji našeg grada i okolini. Naime, Ministarstvo prosvete je od 2022. godine uvelo resurs centre, trenutno ih u Srbiji ima u 13 škola širom zemlje, a među njima je i naša ŠOSO ”Mara Mandić”.
– Škola za osnovno i srednje obrazovanje ,,Mara Mandić“ Pančevo, odlukom Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja 2022. godine stekla je status Resursnog centra, na osnovu kriterijuma propisanih Pravilnikom o resursnom centru. Kao jedan od pet centara dobio je grant za nabavku asistivne tehnologije, koja će olakšati rad i svakodnevno funkcionisanje učenika iz osetljivih grupa. Pod asistivnom tehnologijom podrazumeva se svaki proizvod, deo opreme ili sistem koji se koristi da bi se povećale, održale ili poboljšale funkcionalne mogućnosti osoba sa smetnjama u razvoju. Širok je spektar ove opreme. Reč je o komunikacionim i kompjuterskim pomagalima, edukativnim uređajima za kontrolu okoline, pomagalima za transport, slušni aparati i mnogo toga još – rekla je Dukovski.
Reč je o nečemu sasvim novom kada je reč o pristupu inkluzivnom obrazovanju. Šta je u stvari Resursni centar „Mara Mandić“? Koja su njegova zaduženja?
– Pre svega, pružanje stručne pomoći i podrške učenicima iz osetljivih grupa, vaspitačima, nastavnicima, stručnim saradnicima i direktorima u drugim javnim ustanovama u različitim oblastima. Počev od planiranja i ostvarivanja dodatne podrške, preko korišćenja asistivne tehnologije, prilagođavanje strategija učenja, didaktičkog materijala i učenja, pa do izrade i realizacije plana tranzicije, prilagođavanja okruženja u skladu sa potrebama deteta, učenika i odraslog. U suštini, cilj je pružanje stručne podrške i jačanje kompetencija svih učesnika u obrazovanju i vaspitanju, da se prevaziđu barijere s kojima se suočavaju deca sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, i njihovo puno uključivanje u inkluzivno obrazovanje. Jednostavno, radimo na tome da unapredimo kvalitet obrazovanja i vaspitanja.
Studijsko putovanje u Bolonju je sastavni deo ovog projekta. Kakva ste iskustva i saznanja poneli iz Italije?
– Jedna od značajnih aktivnosti je bila studijska poseta Italiji koja je realizovana u periodu od 21 do 25. aprila 2024. godine. Studijska poseta je organizovana za predstavnike devet resursnih centara koji pružaju podršku inkluzivnom obrazovanju učenika sa smetnjama u razvoju, trenere/mentore koji sprovode sveobuhvatan program jačanja kapaciteta resursnih centara, i predstavnike Ministarstva prosvete, Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, i UNICEF. Obrazovni sistem u Italiji ima bogato iskustvo u realizaciji inkluzivnog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju. Važnu ulogu u obrazovnom sistemu imaju teritorijalni centri za podršku (CTS) –resursni centri. Oni su centri ekspertize koji rade na regionalnom nivou kako bi pružili podršku I konsultacije za implementaciju inkluzivnog obrazovanja, posebno u delu koji se tiče implementacije asistivne tehnologije. Cilj ove studijske posete bio je da se predstavnicima relevantnih institucija (resornog ministarstva, resursnih centara, naučne zajednice itd, prim aut.) u Srbiji, omogući da upoznaju, analiziraju i razumeju mehanizme i organizaciju pružanja dodatne podrške detetu i učeniku, posebno u oblasti asistivne tehnologije.
(Pančevac/Z.S.)
VELIKI USPEH ĐAKA ŠOSO “MARA MANDIĆ”: Marija i Nada republički prvaci u šahu!
REZULTATI PISA TESTIRANJA: Sunovrat obrazovnih sistema širom Evrope