NOVA PRAVILA ZA VOZAČE ELEKTRIČNIH TROTINETA: Za nepoštovanje propisa previđene novčane, ali i kazne zatvora
Prema važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, osobe koje upravljaju električnim trotinetima tretiraju se, istovetno onima na rolerima i skejtbordovima, kao pešaci. Ali otkako su se električni trotineti pojavili na našim ulicama, izazvali su burne reakcije i polemike. Pojedini građani se žale da ih ova vozila svojom brzinom zastrašuju i da narušavaju njihovu bezbednost.
Izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja promeniće trenutno stanje na ulicama svih gradova, pa i našeg. Srbija će tim izmenama prvi put regulisati korišćenje električnih trotineta, ali i drugih sličnih prevoznih sredstava koja spadaju u kategoriju „mikromobilnosti”.
Procenjuje se da je takvih vozila u našoj državi trenutno više od 250.000.
Iz prve ruke
Pukovnik policije Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije u Beogradu, proteklih dana otkrio je za medije najvažnije predloge koji uskoro treba da se nađu pred Vladom Srbije, a potom i poslanicima Narodne skupštine.
Na pitanje koje građane najviše interesuje – hoćemo li i dalje viđati električne trotinete na trotoarima – Lakićević je izjavio sledeće:
„Vozači neće moći da upravljaju električnim trotinetom na trotoarima, u pešačkim zonama i na pešačkim stazama. Ovo pitanje je bilo jedno od onih o kojima je radna grupa dugo raspravljala. Na kraju smo, vođeni željom da se po svaku cenu sačuva bezbednost pešaka, koji su najranjivija kategorija učesnika u saobraćaju, ali i vođeni iskustvima većine evropskih zemalja, doneli ovakvu odluku”.
Skoro kao biciklisti
Primarne površine na kojima će morati da se kreću električni trotineti jesu one površine koje koriste i biciklisti. To su, dakle, biciklističke staze, biciklističke trake i pešačko biciklističke staze. Za razliku od vozača bicikala, koji se biciklističkim stazama ne smeju kretati brzinom većom od 35 kilometara na sat, za vozače električnih trotineta nije propisano ograničenje brzine na tim površinama, s obzirom na to da će u saobraćaju smeti da učestvuju samo trotineti čija je najveća konstruktivna brzina 25 kilometara na sat.
– Ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, vozač električnog trotineta može se kretati kolovozom na putu na kom je brzina kretanja ograničena na najviše 50 kilometara na sat. Ukoliko je u ovom slučaju reč o vozaču mlađem od 18 godina, ograničenje brzine je 30 kilometara na sat. Kada se kreću po pešačko-biciklističkoj stazi, vozači električnih trotineta, isto kao i vozači bicikala, ne smeju da se kreću brzinom većom od 10 kilometara na sat i dužni su da postupaju s naročitom opreznošću prema pešacima – rekao je za „Kurir” Slaviša Lakićević.
Buduće obaveze vozača električnih trotineta
Kada se usvoji zakon, dok vozite električni trotinet, važiće sledeće obaveze čije će nepoštovanje podrazumevati novčane kazne:
• morate imati kod sebe tehničku dokumentaciju iz koje se mogu utvrditi tehničke karakteristike trotineta;
• dužni ste da na zahtev policijskog službenika pokažete tehničku dokumentaciju;
• morate nositi svetloodbojni prsluk kada se krećete kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja;
• morate nositi svetloodbojni prsluk ili biti osvetljeni ili
označeni reflektujućom materijom noću i u uslovima smanjene vidljivosti kada se krećete biciklističkom stazom, pešačko- biciklističkom stazom, pešačkom zonom i zonom usporenog saobraćaja;
• morate nositi na glavi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu.
Visoke kazne
On je upozorio vozače trotineta da u situacijama gde postoji primarna površina nije dobra ideja da voze kolovozom samo da bi pre stigli, jer će biti sankcionisani.
– Ukoliko su navedene površine dostupne, a vozač trotineta se kreće drugim površinama, propisana je novčana kazna od 10.000 dinara. Međutim, ako lice upravlja lakim električnim vozilom na auto-putu ili moto-putu, čeka ga novčana kazna od 20.000 do 40.000 dinara ili kazna zatvora do 30 dana. Ako pritom prevozi dete na trotinetu, propisana je kazna zatvora od najmanje 15 dana ili novčana kazna od 100.000 do 120.000 dinara. Ukoliko vozač električnog trotineta nepoštovanjem propisa izazove saobraćajnu nezgodu u kojoj neko lice zadobije lake telesne povrede, protiv njega će biti podneta krivična prijava i sleduje mu kazna u rasponu od 30.000 do 300.000 dinara ili zatvor od 30 dana do tri godine. Ukoliko izazove saobraćajnu nezgodu u kojoj neko lice zadobije teške telesne povrede, sleduje mu kazna zatvora od jedne do osam godina, a ukoliko u nezgodi neko lice smrtno strada, sledi kazna zatvora od dve do dvanaest godina.
Tehničke karakteristike
Kao što smo pomenuli, građani će moći da voze samo električne trotinete čija je najveća fabrička brzina 25 kilometara na sat, a predviđene su i druge norme. Trajna nominalna snaga elektromotora trotineta ne može biti veća od 0,6 kW, a masa praznog vozila ne sme da prelazi 35 kilograma. Trotinete koji premašuju bilo koji od navedenih kriterijuma policijski službenici će isključivati iz saobraćaja. Radna grupa koja je radila na izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima saglasila se da deca neće smeti da voze električne trotinete, već je predložena starosna granica od 14 godina. Ukoliko dete učini prekršaj na električnom trotinetu zbog propuštanja dužnog nadzora roditelja ili staratelja, te osobe će se kazniti za prekršaj kao da su ga same učinile. Za to je predviđena fiksna kazna od 10.000 dinara.
(Pančevac)