VELIKE PROMENE U ŠKOLAMA Evo kako će roditelji nadzirati nastavnike i šta čeka đake
Ocenjivanje vladanja, postupanje u slučaju odsustvovanja sa nastave, broj pismenih provera u jednoj nedelji, postupanje škole u slučaju da polovina roditelja iznese primedbu na rad nastavnika ili stručnog saradnika, samo su neke od novina koje stoje u novom Pravilniku o ocenjivanju u osnovnim školama koji je ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović potpisala prošle nedelje.
Kako ističu nadležni, “novi pravilnici su deo aktivnosti kojima se jača vaspitna uloga škola i obrazovni sistem za prevenciju i odgovor na nasilje”.
– Sva predložena uputstva uz potpunu autonomiju škola da sva uputstva analiziraju, i u zavisnosti od starosti učenika i tipa škola procene i primene, ocenjujem da su dobra, jer unapređenje vaspitno-obrazovnih procesa u školi ipak iziskuje izmene i novine za koje smo konsultujući stručnjake zaključili da se odnose i na donete ovim pravilnikom – rekla je za “Blic” Slavica Đukić Dejanović, ministarka prosvete.
Ona smatra da se uz implementaciju pravilnika koje je donelo Ministarstvo prosvete iz oblasti obrazovanja, povećava i bezbednost u školama, što je, kako kaže, ključno.
– Imamo nove pravilnike kojima se podiže uloga škole na jedan viši nivo. Suština je da se njima jača uloga škole, i značaj koji oni imaju u prevenciji nasilja. Cilj svih ovih predloženih mera je da nastavnici, roditelji i deca znaju da su rezultati obrazovanja važni, ali da je bezbednost dece u školama najbitnija od svega – istakla je za „Blic“ Đukić Dejanović.
Pravilo 1: Roditelji pokreću kontrolu nastavnika
Kako stoji u novom pravilniku, u slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada, vrednovanje, praćenje, proveravanje i ocenjivanje učenika ne sprovodi u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom, imaju pravo da se tim povodom školi obrate dopisom, a onda škola postupa po tačno određenoj proceduri.
Odeljenjski starešina obaveštava nastavnika na kojeg se primedbe odnose, nadležno stručno veće i direktora. Stručno veće vrši uvid u dopis roditelja, pribavlja izjašnjenje nastavnika na čiji rad je uložena primedba i ispituje navode, te daje mišljenje koje dostavlja direktoru. Ako je primedba osnovana, direktor, stručni saradnik i sekretar izrađuju plan pojačanog instruktivno-pedagoškog uvida u rad nastavnika.
– Ukoliko podnosilac nije zadovoljan odlukom direktora, može da se obrati nadležnoj školskoj upravi, u roku od sedam radnih dana od dobijanja odluke, radi preduzimanja aktivnosti iz nadležnosti školske uprave – objašnjava za “Blic” Milan Pašić, pomoćnik ministarke prosvete.
Pravilo 2: Učenicima i po tri provere nedeljno
Godinama unazad se na početku svake godine organizuju inicijalni testovi kako bi nastavnici stekli uvid u to koliko je i kakvo znanje učenika stečeno u prethodnoj školskoj godini. Ti testovi nisu bili za ocenu (osim ako se učenik izuzetno pokaže), ali nastavnici nisu imali obavezu ni da ih najave. Novi pravilnik to menja.
– Inicijalno procenjivanje najavljuje se tri radna dana pre planiranog održavanja i ne ubraja se u planirani broj pismenih provera. Rezultat se upisuje u pedagošku dokumentaciju, ne ocenjuje se, služi za planiranje rada nastavnika i dalje praćenje napredovanja učenika. Nastavnik pruža pravovremenu individualnu povratnu informaciju o rezultatu inicijalnog procenjivanja učeniku i roditelju – objašnjava Pašić za “Blic”.
Kada je reč o redovnim pisanim proverama, tu je takođe došlo do vrlo važne promene koja se, verovatno, neće dopasti učenicima. Do sada je svaki učenik mogao da ima najviše dve provere u toku jedne nedelje, a jednu proveru u danu.
Novi pravilnik predviđa da rasporedom može da se planira najviše jedna pismena provera u danu (kao i do sada), ali “pored jednog pismenog zadatka koji je propisan programom nastave, mogu da se planiraju još dve pismene provere u nastavnoj nedelji”. Dakle, jedan test više nedeljno.
Pravilo 3: Razredni četiri puta “skenira” đake
Kao što je “Blic” već ranije najavio, nove obaveze imaće razredne starešine.
– Odeljenski starešina je obavezan da blagovremeno, a najmanje četiri puta u toku školske godine, na primeren način obaveštava roditelje o postignućima učenika, napredovanju, motivaciji za učenje i napredovanje, vladanju i drugim pitanjima od značaja za obrazovanje i vaspitanje – ističe Pašić za “Blic”.
Dalje, ako roditelj ne dolazi na roditeljske i individualne sastanke, odeljenski starešina je dužan da ga blagovremeno, u pismenoj formi obavesti o uspehu i ocenama, eventualnim teškoćama i izostancima učenika i posledicama izostajanja učenika i pozove ga na individualni razgovor.
“Ako se roditelj u roku od 15 dana od dana dobijanja poziva ne odazove na poziv, škola će o tome obavestiti nadležni centar za socijalni rad i zatražiti njegovo postupanje”, stoji u novom Pravilniku.
Pravilo 4: Šest stavki za ocenu iz vladanja
Prema rečima ministarke Đukić Dejanović, prilikom zaključivanja ocene iz vladanja, koja će od drugog razreda biti brojčana i ulaziće u opšti prosek, odeljenjsko veće uzimaće u obzir:
angažovanje učenika u vannastavnim aktivnostima
angažovanje učenika u planiranju i realizaciji preventivnih aktivnosti
njegovo ponašanje prema drugim učenicima i zaposlenima
izvršavanje školskih obaveza
izostanke
izrečene vaspitne i vaspitno-disciplinske mere
Ministarka je dodala da je objavljen i Pravilnik o obavljanju društveno-korisnog, odnosno humanitarnog rada.
– Svrha je razvijanje empatije, solidarnosti i saradnje i aktivizma. Društveno-korisne aktivnosti u školama nisu više samo alat pojačanog vaspitnog rada, kao što je to bio slučaj do sada, nego su sastavni deo preventivnog plana zaštite od nasilja koji se planira godišnjim planom i ostvaruje se radi uključivanja svih učenika – rekla je za „Blic“ ministarka prosvete Đukić Dejanović.
Protokol za krizne situacije
Ministarka Đukić Dejanović je najavila da će narednih dana biti objavljene procedure postupanja ustanova obrazovanja i vaspitanja u kriznim događajima, koje će biti deo Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje.
Pored toga, pripremljen je i priručnik “Postupanje ustanova obrazovanja i vaspitanja u kriznim događajima” i obuke u cilju osnaživanja zaposlenih za blagovremeno reagovanje u kriznim situacijama.
Poseban plan za odsutne učenike
U cilju ujednačavanja prakse i postupanja, uređen je i način ocenjivanja učenika duže opravdano odsutnog sa nastave, specifičnosti ocenjivanja u muzičkim i baletskim školama i precizirane su već postojeće odredbe koje se odnose na poništavanje pisanih provera znanja kada je više od 50 odsto negativnih ocena.
U novom pravilniku definiše se i obaveza škole prema učenicima koji su sa nastave bili opravdano odsutni od 11 do 15 radnih dana u kontinuitetu. Škola je za njih “dužna da napravi plan ocenjivanja i da o njemu obavesti učenika i roditelja, odnosno zakonskog zastupnika, imajući uvidu najbolji interes učenika”.
„Nastavnici da koriste različite metode učenja“
Milan Pašić, pomoćnik ministarke prosvete, istakao je u razgovoru za “Blic” da će pravilnik promovisati pristup ocenjivanju koji je usmeren na učenje i razvoj učenika, umesto samo na evaluaciju rezultata.
– Ovo može podstaći nastavnike da koriste različite metode i strategije učenja kako bi podržali razvoj učeničkih veština i sposobnosti. Ukratko, novi Pravilnik o ocenjivanju u osnovnoj školi verujemo da će doprineti unapređenju kvaliteta obrazovanja kroz navedene izmene – govori Pašić za “Blic”.
On je istakao da se očekuje da novi pravilnik unapredi interakciju između učenika, roditelja, nastavnika i školskog osoblja stvaranjem transparentnog, jasnog i komunikativnog okruženja za sve uključene strane.
– Pravilnik može pomoći u sprečavanju nesporazuma roditelja i nastavnika u vezi sa ocenjivanjem. Jasna pravila mogu smanjiti mogućnost subjektivnosti ili nepoštovanja u procesu ocenjivanja.
(Pančevac/Blic)