Natašinih 5 PRAVILA kako da UŠTEDITE: Njen plan i navike pomoći će vam da preživite bar do sledeće PLATE!
Nataša Torza je počela ozbiljno da se bavi budžetiranjem 2017. godine, kada se našla u dugovima, a bez ikakve ušteđevine.
– Moja prva lična iskustva sa budžetiranjem bila su bolna. Odredila sam budžet, ali sam uvek bila u nedostatku i borila se da uštedim novac. U stvarnosti, iznosi koje sam zapisala uopšte nisu bili tačni, što je značilo da budžet nije funkcionisao – napisala je ona u svojoj priči za „abc.net.au“.
Mnogo godina kasnije, nakon pokušaja i grešaka, pronašla je sistem koji radi.
Sa svojom ušteđevinom od nešto manje od 50.000 dolara i još nešto novca koji je pretekao, sada ima 70.000 dolara da uloži u kupovinu kuće. Budžetiranje se nije odnosilo samo ograničenje njene potrošnje. To je alat koji joj je pomogao da bolje upravlja svojim novcem i postigne svoje finansijske ciljeve.
Budžetiranje može biti teško u početku, ali postoji mnogo alata koji vam mogu pomoći da počnete. Ne treba vam ništa složeno da biste kreirali budžet, on može biti jednostavan kao olovka i papir, ili čak aplikacija ili tabela, kaže ova mama.
– Postoji nekoliko metoda budžetiranja koje možete da koristite, ali ja volim da koristim budžetiranje zasnovano na nuli. To znači da je svakom dolaru dodeljen „posao“, na primer za štednju, namirnice ili predstojeći račun za osiguranje. Primam platu na dve nedelje, tako da planiram budžet za svaki dvonedeljni period isplate.
– Kada radim svoj budžet, gledam šta treba da platim u naredne dve nedelje, i gledam unapred na veće račune, rođendane i događaje koje imam u narednih nekoliko meseci. To znači da sam uvek spremna za budućnost i da su veći računi podeljeni na nekoliko ciklusa plaćanja, što olakšava upravljanje njima.
Pet koraka za kreiranje sopstvenog budžeta zasnovanog na nuli
1. Izračunajte svoj prihod
Zapišite sve redovne prihode koje ostvarujete.
– Zapisujem samo svoje redovne prihode i ne dodajem ništa od onoga što očekujem da zaradim sa strane (kao što je pisanje i čuvanje pasa) samo u slučaju da taj novac ne zaradim – kaže ona.
2. Zapišite svoje fiksne troškove
To su računi koji imaju redovan iznos – kao što su troškovi stanarine, interneta, komunalija…
3. Zapišite svoje varijabilne troškove
Kao što naziv govori, varijabilni troškovi su oni kod kojih se iznos menja, kao što su potrošnja na namirnice, prevoz i druženje, kozmetiku. Ovo može biti teško predvideti unapred, tako da morate da pretpostavljate najbolje što možete koliko da izdvojite.
4. Odložite novac u fond za buduće troškove
– Da uštedim za buduće troškove, kao što je godišnja registracija automobila, koristim sredstva koja se povlače. Da biste započeli sa tim fondom, odredite broj dana plaćanja do dospeća računa.
– Na primer, ako je moj račun za pomoć na putu otprilike bio 100 dolara i imam 10 dana dok ne moram da platim, onda moram da odložim 10 dolara za svaki dan dok ne stigne. Dok stigne račun, novac je već tu. Imam poseban bankovni račun za svoja sredstva za buduće troškove. Pratim koliko je na računu i za koji račun u tabeli, ali to možete pratiti i na papiru.
5. Odložite nešto novca da uštedite, investirate ili otplatite dug
– Na kraju, dodajem iznos na svoj štedni račun. Sada ponovo radim puno radno vreme, trudim se da što više uštedim. Ali šta god uspete da sačuvate je fantastično. Ako imate dug za otplatu, onda bi idealno trebalo da otplatite dug pre nego što uštedite.
Kako se nositi sa neočekivanim troškovima?
Doći će do ispadanja, pa je važno da pratite svoju stvarnu potrošnju u odnosu na vaš budžet. Na taj način možete da znate gde ste potrošili više ili manje nego što ste očekivali i da prilagodite svoje prognoze za sledeći put.
Često mi se postavlja pitanje: „Ali šta se dešava ako dođe do neočekivanog troška?“
– Za ove stavke, imam stavku u svom budžetu namenjenu da pokrijem bilo šta neočekivano ili kada nešto košta više nego što sam mislila. Naučiti da pravilno kreiram i koristim budžet mi je pomoglo da bolje razumem svoje obrasce potrošnje, kao i da se osećam manje krivom zbog toga na šta trošim novac.
– Dajući svakom dolaru „posao“, dajem sebi slobodu da trošim svoj novac na stvari koje su u skladu sa mojim prioritetima i ciljevima. Za mene je cilj da obezbedim svog sina Rajana i na kraju kupim kuću u kojoj ćemo živeti. Lične finansije su upravo to lične i morate da pronađete ono što vam najbolje odgovara – zaključuje Nataša.
(Pančevac/k1info)