
Ko kupuje polovan auto, nek obrati pažnju na porez
I posle skoro tri decenije života na scenama kod naših suseda, nova turneja Nacionalnog teatra iz Bukurešta sa komedijom „Kovači” puni pozorišta širom Rumunije
I posle skoro tri decenije života na scenama kod naših suseda, nova turneja Nacionalnog teatra iz Bukurešta sa komedijom „Kovači” puni pozorišta širom Rumunije
Bez dileme – za ljubitelje pozorišta u Rumuniji komad „Fierarii” („Kovači”), koji je 1989. stvorio „naš” Miloš Nikolić, jedan je od najomiljenijih na tamošnjim pozorišnim scenama. I posle četvrt veka izvođenja pod raznim imenima u raznim pozorištima i dalje ga željno iščekuju i sa žarom gledaju. Bez dileme – to dokazuje i nova turneja bukureštanskog Nacionalnog teatra (Teatrul National) koju su započeli ovog ponedeljka, 17. februara, baš u glavnom gradu, ali ne iz svoje sale, nego iz sale „Jon Karamitru” Nacionalnog pozorišta jer je samo ona, sa 940 sedišta, dovoljna da primi svu zainteresovanu publiku.
Već u utorak je trupa koju predvodi Horaciju Malajele, reditelj i dramaturg koji je adaptirao Mišin originalni tekst, ali i glumac koji nosi ovu predstavu, igrala u Konstanci, u Domu sindikalne kulture (Casa de Cultura a Sindicatelor). U Trgu Murešu biće na repertoaru tamošnje Palate kulture 17. marta, u Brašovu gostuje već sledećeg dana, 18. marta, u sali „Sika Aleksandresku” (Teatrul „Sică Alexandrescu”), zatim se vraća u Bukurešt 24. marta, u Jašiju će biti poslednjeg dana marta, u Narodnom pozorištu „Vasile Aleksandre” (Teatrul National „Vasile Aleksandre”), a ovo zamašno putešestvije okončava prvog dana aprila u Sučavi, u Domu sindikalne kulture (Casa de Cultura a Sindicatelor).
Očigledno je da priča „Kovača” Pančevca Miloša Nikolića i dalje pleni. Kako je Miša napisao, „Kovači” su nastali 1989. godine po narudžbini Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada. Tako je svoju istoriju započela „oštroumna komedija” u kojoj „tri muškarca, Nemac, Rus i Srbin, kovači po profesiji, treba da se suoče sa činjenicom da njihova tri sina ne liče na njih” („Time Out Cyprus” 5/2/2004). Komad „aludira na besede o takozvanoj čistoti nacije i greškama istorije koje su dovele do mešanja rasa” (Doina Pap, Bukurešt).
„Kovači” su drama kultivisanog izraza, puna nezlobive ironije koja katkad prelazi u sarkazam, drama koja govori o jednom krvavom problemu smeštenom u, čini se, večitom algoritmu istorijske zbilje ovog tla, iz perspektive pomalo rezigniranog mudraca.Zoran Raičević, dramaturg
Reč je o komediji sa tri kovača, koji godinama kasnije utvrđuju da njihovi sinovi nisu njihovi, niti su iste nacionalnosti. Bez dileme – ova tema uzburkava strasti širom majčice Evrope, a posebno našeg Balkana, kuda su prolazile razne vojske. Originalni Mišin tekst je adaptirao, bolje rečeno „porumunio” Horaciju Malajele, jer je oca Srbina i sina Rumuna zamenio kovačem rumunske nacionalnosti koji otkriva da mu je sin šta drugo nego Mađar. Dodatno će se umešati još i izukrštani sinovi kovača Nemca i Rusa, koje u ovoj predstavi tumače Đorđe Mihaica i Valentin Teodosiju, dok glumačka diva Maja Morgenštern maestralno, kako je ocenila rumunska pozorišna kritika, tumači lik kovačeve žene Matilde.
Bez dileme – „Kovači” ne posustaju na scenama naših suseda. Rumunska pozorišta su ovaj komad za prethodnih četvrt veka izvodila i na nemačkom jeziku, a gostovala su i širom Evrope. A bez dileme – da se za dobrim konjem prašina diže, dokaz je, između ostalog, to što je svojevremeno, 2016, bila čak skinuta s repertoara u Slovačkoj zbog divljanja tamošnjih desničara. Kod nas je igrana u više pozorišta, a poslednja premijera je ubeležena u Užicu prošlog jula. Što se tiče Pančeva, u poslednje vreme se možemo pohvaliti jedino izložbom plakata za ovu predstavu, priređenom prošle godine u Narodnom muzeju. A bez dileme – voleli bismo da je vidimo i na daskama Kulturnog centra, bar u izvođenju Užičana ili Kikinđana, kod kojih traje još od 2020. godine, kad svoje pozorište nemamo.
Crtice iz Mišine biografije
Miloša Nikolića mi Pančevci smatramo Pančevcem. A stigao je ovamo posle osnovne škole i ostao. Završio je dramaturgiju na tadašnjoj Akademiji za pozorište, film, radio i televiziju. Počeo je sa objavljivanjem pesama, ali i dalje slavu pronose njegove komedije: „Ušô đavo u Pančevce”, „Svetislav i Mileva”, „Atentat” i „Kovači”. Pančevo pamti i njegove satirično-humorističke tekstove u „Pančevcu”, koje je potom priredio i objavio u posebnoj knjizi pod naslovom „Patka”.
Malo pozorište iz Beograda je igralo njegovu „Buvlju predstavu”, „Ušô đavo u Pančevce” su izvodili i „Sterija” iz Vršca i Pozorište na Terazijama, „Svetislava i Milevu” Narodno pozorište „Toša Jovanović” iz Zrenjanina, Teatar „Joakim Vujić” iz Kragujevca, Srpsko narodno pozorište iz Novog Sada, Narodno pozorište iz Leskovca i iz Prištine, a pod nazivom „Miško i Mariška” Narodno pozorište iz Subotice. „Atentat” je igran na Večernjoj sceni „Duško Radović” i u Narodnom pozorištu u Kikindi, a „Kovači” u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu, na sceni „Raša Plaović” Narodnog pozorišta u Beogradu, i to najduže – sedamnaest godina, u Teatru „Joakim Vujić” u Kragujevcu, u Narodnom pozorištu u Kikindi… Još jednu premijeru smo zabeležili prošlog jula u Narodnom pozorištu u Užicu.
„Kovači” su stigli i do Slovačke i Atine, a u Rumuniji ih je najpre izvelo Pozorište „Notara” u Bukureštu pošto ih je 1991. prevela Veronika Lazareanu. Igrala su ga zatim i pozorišta u gradovima Sveti Đorđe i Buze.
Na kraju – ne zamerite ako smo nešto propustili, a sigurno jesmo.
(Pančevac / Nevena Simendić)
ŠETNJA KROZ TRI DECENIJE “KOVAČA”: Izložba plakata za predstavu u Narodnom muzeju u Pančevu FOTO