
Eektrični automobili izazivaju veću mučninu od benzinaca

U 2024. godini, 22 odsto svih prodatih novih automobila u svetu bili su električni, u poređenju sa 18 odsto u 2023. godini.
Ipak, sve veći broj istraživanja, ali i korisničkih iskustava, pokazuje da se ljudi češće osećaju loše tokom vožnje u električnim vozilima nego u klasičnim automobilima na benzin ili dizel.
Društvene mreže preplavljene su objavama putnika koji se žale na mučninu dok sede na suvozačkom ili zadnjem sedištu električnih automobila, kao i pitanjima zabrinutih potencijalnih kupaca, piše Gardijan, prenosi B92.
Ipak, postoji naučno objašnjenje zašto neko može osećati veću mučninu u električnom automobilu, otkrivaju naučne studije.
Iako su električna vozila sve popularnija, vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i dalje dominiraju. Ljudi imaju dužu istoriju iskustva sa benzinskim automobilima, pa su im poznatiji njihovi specifični pokreti.
Ako je neko većinu života proveo u automobilu sa klasičnim motorom, njegov mozak očekuje ubrzanje nakon karakterističnog zvuka motora – upozorenje na promenu brzine. U električnom vozilu, elektromotor ne proizvodi takve zvuke.
Pored opšte nepoznanice, istraživanja su pokazala povezanost između specifičnih karakteristika EV i pojave mučnine.

Foto: Pexels
Studija iz 2024. godine zaključila je da postoji jaka korelacija između intenziteta mučnine i vibracija sedišta u električnim vozilima, dok je istraživanje iz 2020. godine ukazalo da odsustvo zvuka motora u električnim automobilima može značajno doprineti osećaju mučnine.
– Ako smo navikli da putujemo u vozilima koja nisu električna, navikli smo da tumačimo pokrete vozila kroz signale poput broja obrtaja motora, vibracija i obrtnog momenta. Putovanje u električnim vozilu predstavlja novo okruženje za mozak, koje zahteva adaptaciju – objašnjava Emond.
Još jedan faktor je regenerativno kočenje, karakteristično za električna vozila – proces pri kojem motor pretvara kinetičku energiju prilikom kočenja u električnu i skladišti je u bateriji.
Ovakvo usporavanje ima niskofrekventni karakter, što znači da vozilo usporava postepeno i glatko, a ne naglo. Takvo usporavanje, prema istraživanjima, često se povezuje sa višim nivoima mučnine.
Studija iz 2024. godine sugeriše da regenerativno kočenje može biti jedan od glavnih okidača za „bolest kretanja“ u električnim automobilima.
Autori su napisali: „Naši rezultati potvrđuju da viši nivo regenerativnog kočenja može izazvati mučninu.“
Smatra se da bolest kretanja nastaje zbog nesklada između različitih senzorskih signala koje mozak istovremeno prima o kretanju tela. Konkretno, dolazi do konflikta kada unutrašnje uho (zaduženo za ravnotežu), oči i telo šalju različite informacije mozgu.
– Što više znamo o sopstvenom kretanju, bolje možemo da predvidimo sile koje će delovati na nas – a to je ključno za kontrolu mučnine. Ali kada mozak predvidi jednu silu, a doživi drugu, dolazi do tzv. neuralnog nesklada – kaže Emond.
– Ako taj nesklad potraje, može preći prag i izazvati automatske reakcije tela kao što su simptomi mučnine.
Mogućnost da predvidimo pokret automobila ključna je u vezi sa pojavom mučnine, zbog čega je ređe osećaju oni koji upravljaju vozilom – oni znaju šta sledi.

Foto: Pexels
Ova interakcija između očekivanja kretanja i stvarnog pokreta može biti razlog zašto se EV vozila više povezuju s pojavom mučnine, jer pružaju manje naznaka o tome šta će se dogoditi.
– Kada otkrivamo novo okruženje kretanja, mozak mora da se privikne, jer nema prethodno iskustvo u takvom kontekstu. Zato, na primer, gotovo svi osete mučninu u okruženjima bez gravitacije – zaključuje Emond.
Kako broj vlasnika električnih vozila raste, neki istraživači već traže rešenja za ovu specifičnu vrstu mučnine.
Nekoliko naučnih radova sugeriše da bi bolest kretanja u autonomnim EV-ovima mogla da se ublaži pomoću vizuelnih signala, kao što su interaktivni ekrani i ambijentalno osvetljenje, ili vibracionih signala koji bi putnicima omogućili da predvide kretanje vozila i tako smanje osećaj mučnine u stomaku tokom vožnje.
(Bizportal)
Polovnjaci drže cene: Električni modeli sve brže gube vrednost